”Rationality and Power” – miten valta ja järki näkyy kaupunkipolitiikassa

Luin osana tutkimuskirjallisuuteen perehtymistä Bent Flyvbjergin klassikkoteoksen “Rationality and Power: Democracy in Practice”. Kirja on kriittisen kaupunkisuunnitteluteorian klassikko, jossa kerrotaan tarina paitsi Aalborgin keskustan kehitysprojektista, eli autoilun rajoittamisesta joukkolikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi, myös siitä miten vallan (power) ja järjenkäytön (rationality) suhteesta kaupunkisuunnittelussa. Kirja on vaikuttavin teos itselleni kymmeneen vuoteen, jossa niin tutkimuksellinen ote kuin […]

Read more
Kiakkokaupungin kokemukset

Tampereen menestys ja kyky tehdä päätöksiä on puhuttanut jo parin viime vuoden ajan. Paljon tästä keskustelusta kertoo yksin sekin, että niin Turussa kuin Helsingissä mietitään kuumeisesti mitä Tampereella tehdään toisin. Vetovoimaisuuskin on kunnossa. Ei tarvitse olla jääkiekkofani todetakseen, että Tampereen asemasta kansallisessa keskustelussa voi olla ylpeä. Kaupungin kyky tehdä päätöksiä on kiistaton, ja asiaa läheltä […]

Read more
Kestävä liikenne kannattaa juuri nyt

Jo ennen Ukrainan sotaa energiakriisi ja erityisesti bensiinin hinta aiheutti Suomessa puhetta. Sodan myötä bensiinin hinnat nousivat entisestään, mutta samalla keskustelun sävy muuttui: kun muutoksen aiheuttaa sota, syyt öljyn maailmanmarkkinahinnan nousuun ymmärretään. Ainakin pidemmällä aikavälillä fossiilisista polttoaineista irtautuminen sai entistäkin laajemman tuen. Samalla keskustelu on kovin kansainvälinen: jopa paljon energiaansa venäläisen kaasun varaan rakentaneessa Saksassa […]

Read more
Kuka tekisi kestävää kaupunkia?

Suomessa on viime vuosina ollut kestävän kaupunkipolitiikan trendi: eri kaupungit ovat asettaneet tavoitteita hiilineutraaliuden saavuttamiseksi, on tehty näitä tukemaan tiekarttoja joissa etusijalle on asetettu kestävät kulkumuodot (kävely, pyöräily, joukkoliikenne), ja eri energiayhtiöt ovat toteuttaneet energiakäänteitä. Olen kuitenkin ollut viime ajat huolissani, erityisesti viime kuntavaaleista lähtien. Ilmastotavoitteet, kävely ja pyöräily ja ylipäänsä ”vihreät tavoitteet” ovat olleet […]

Read more
Mitä vihreiden pitäisi tehdä?

Vaaleista on kulunut muutama päivä, ja ajattelin pistää muutamia asioita vihreiden tilanteesta ylös. Oma tulokseni oli pettymys, mutta pyrin siitä tekstissä irtautumaan – ja tässä auttavat kaikki ne kannustavat viestit joita eri kanavia pitkin on tullut. Kiitos niistä, toivon todella että voin olla yhtä hyvä ystävä itsekin. Vaikka olen itse kokenut viime päivinä vihreän yhteisön […]

Read more
Kun insinöörit unohdettiin – miten 1920-luvun keskustelu teki autokaupungin

Viime aikojen keskustelu kaupunkitilasta, ja sen varaamisesta autoille, on ollut valaisevaa. Kehitys ei ole sattumaa. Luin hiljattain Peter D. Nortonin teoksen ”Fighting Traffic – The Dawn of the Motor Age in the American City” ja teos oli niin läpikotaisen vaikuttava, että ajattelin muutaman ajatuksen jakaa siitä, miten 1920-luvun keskustelu Yhdysvalloissa teki maailman kaupungeista autokaupunkeja. Ensinnäkin […]

Read more
Hervannasta

Luin Tampereen yliopiston tutkijoiden erinomaisen kirjan ”Naapurusto – tarinoita moniäänisestä lähiöstä”, jossa käytiin läpi Koneen säätiön rahoittaman Naapurijurtta-hankkeen avulla kerättyjä näkemyksiä Hervannasta. Kuten voi olettaa, lähinnä äpäätöksenteon näkökulmasta Hervantaa tarkastelevalle poliitikolle näkökulma on silmiä avaava. Poliitikot kun tekevät päätöksiä nipussa: yhdessä kaavassa tai tontinluovutuksessa luodaan asuntoja sadoille asukkaille, tai yhdellä rakennnuspäätöksellä luodaan olosuhteet tuhansille lapsille […]

Read more
Pyöräilystä Tampereella (ja sananen kaupunkipyöristä)

Olen seurannut Tampereen pyöräilyä vuosikaudet. Samalla olen siihen ollut koko kunnallispoliittisen urani ajan vaikuttamassa pyöräilyyn, joten myönnän heti kättelyssä, että olen osin vastuussa. Heti alkuun on sanottava, että eteenpäin on menty: Hämeenkadulla on kaikesta kritiikistä huolimatta ilmeisen suositus pyöräkaista ja vaikka olosuhteet ratikkareitillä ovat parantuneet. Samaan aikaan keskustelu esimerkiksi sosiaalisessa mediassa lähinnä kärjistynyt viime aikoina. […]

Read more
Kestävämmän kaupungin rakentamista: asunto- ja kiinteistöpolitiikkaa vuonna 2020

Hyväksyimme joulukuun lautakunnassa asunto- ja kiinteistölautakunnan vuosisuunnitelman vuodelle 2020. Tähtäämme samaan aikaan niin hiilineutraaliin kaupunkiin kuin eri ihmisryhmille hyvään kaupunkiin. Ajattelin blogissa avata lyhyesti mitä ollaan tekemässä – huomiot ja painotukset ovat toki omiani. Päästöt alas kestävällä rakennuskannalla Tätä lähestymme oikeastaan kahta kautta: ensinnäkin kaupungin täydennysrakentamisella, ja toisaalta sillä, että rakennusten päästöt ovat pienemmät. On […]

Read more
Vuosi 2019 – tilinpäätös

Ajattelin vuoden 2019 loppuun kirjoitella lyhyen tilinpäätöksen Tampereen kuntapolitiikasta. Näkökulmat ja tulkinnat ovat omiani. Ensimmäinen osio koskettelee Tamperetta yleensä ja toinen omaa palvelualuettani erityisesti. Huomenna sarja jatkuu näkymillä vuoteen 2020. Tampere 2019 – kasvavan kaupungin kipuilut ja onnistumiset Marraskuun 2019 tilastojen valossa olemme pääsemässä vuonna 2019 jälleen reilun 3000 asukkaan kasvuun – ehkäpä hieman hitaampaan […]

Read more