Uusi joukkoliikenne ja kauppakamari – miksi bussiyrityksiä ei kannata museoida?

Olen varajäsenenä Tampereen seudun joukkoliikennelautakunnassa. Lautakunta on uuden EU-asetuksen ja tästä johtuvan joukkoliikennelain uudistuksen myötä mielenkiintoisessa tilanteessa: tehtävänä on viedä uusi joukkoliikennejärjestelmä käytäntöön vuodesta 2014 lähtien. Periaatteessa ajatus on yksinkertainen: seudulle luodaan uudet markkinat, joiden sisällä kuntarajat on häivytetty ja eri toimijat osallistuvat kilpailutusten kautta liikenteen järjestämiseen. Poliitikot ja virkahenkilöt hoitavat kilpailutuksia ja päättävät palvelutasosta. […]

Read more
Tampereen demokratia 2.0

Melko yllättäen monet hienoimmista saamistani sähköposteista tulevat Tampereen Valma-verkkopalvelusta, jota kautta välitetään lautakuntalaisille kaupunkilaisten mielipiteet valmisteilla olevista asioista. Valman toimintaperiaate on, kaikkien hyvien järjestelmien tapaan, aika yksinkertainen: valmisteltavista asioista tulee foorumin sivuille oma aiheensa, johon liittyviä mielipiteitään kaupunkilaiset voivat lähettää yksinkertaisella lomakkeella.Vaikka palautteita tulee hyvin erilaisilta ihmisiltä, niissä keskitytään useimmiten asiaan: koska palautetta voi antaa […]

Read more
Tampereen oma Ryti-Ribbentrop -sopimus

Tällä blogilla on ollut hiljaisempaa nyt hetken, mutta yritän korjata asiaa. Tällä välillähän kirjoitin hieman päästökaupasta ja muusta Koijärven pesänjakajiin. Mutta asiaan.Sopimuksista kaikkein kiinnostavimpia ovat sellaiset, joissa sovitaan eri asioista, kuin mitä osapuolet niillä todellisuudessa ajattelevat saavuttavansa. Suomen kesällä 1944 solmima Ryti-Ribbentrop -sopimus on hyvä esimerkki tällaisesta: Suomi lupasi Saksalle olla tekemättä erillisrauhaa, mutta todellisuudessa […]

Read more
Ratikasta ja kysynnästä

Viittasin aiemmassa blogauksessa Tampereen kauppakamarin tj:n lausuntoon siitä, että Tampereen tuleva ratikka palvelisi ”vain pientä vähemmistöä” ja panokset kannattaisi keskittää ”ekologiseen bussiliikenteeseen”. Asiayhteydestä ei käy selville, pitäisikö bussikalustoa kehittää ekologisemmaksi (mikä on totta) vai onko bussiliikenne sinällään ratikkaa ekologisempaa (mikä taas ei ole totta). Keskitytään kuitenkin ”pieneen vähemmistöön”. Kun asiaa ajattelee vielä tarkemmin, voi lausunnon […]

Read more
Toiseksi parhaan Tampereen puolesta

Lego-kaupungissa ei kompromisseja tarvitse tehdä. Kuva: Nicolas Pormestariohjelmaa kirjoitettiin olettamuksella, että Rantaväylän tunneliin maltettaisiin ottaa kantaa vasta syksyllä, jolloin keväällä ehkä ehdittäisiin keskustella jostain muustakin. No, ei maltettu eikä ehditä. Itse yllätyin ihan aidosti, kun kuulin että vasemmistoliitto ja SDP olivat liittymässä PS:n aloitteeseen tunnelin kaatamisesta ennen kesälomia. Peliliikettä vasemmiston aikeista oli vaikea löytää. Perussuomalaisille […]

Read more
Ydinvoimasta ei ole Suomen pelastajaksi

Kirjoitin Aamulehteen vastineen Matti Tiilikaisen ydinvoima-mielipidekirjoitukseen. ”Miksi viitsit?” on tietenkin tässä yhteydessä ihan relevantti kysymys, mutta niin kauan kun myös kunnallisten energiayhtiöiden sijoituksia kannattamattomaan bisnekseen ohjataan, ei siitä tule vaieta. Matti Tiilikainen kirjoitti ( AL14.2.) siitä, miten maailma ei tule elättämään selällään makaavia suomalaisia. Keskeiseksi ratkaisuksi hän esitti halpaa energiaa ja erityisesti ydinvoimaa. Vaikka Tiilikaisen […]

Read more
Hämeenkatu, kauppakamari ja joukkoliikenne

Luin vähän epäuskoisena Tampereen kauppakamarin toimitusjohtajan Antti Eskelisen haastattelun Tamperelaisesta aiemmin tällä viikolla. Ensin hyvät asiat: Kauppakamari kannattaa henkilöautoista vapautettua Hämeenkatua, ne kun saa Hämppiin parkkiin. Sitten huonot: Eskelinen ottaa nimiinsä radikaalin vaihtoehdon, jossa Hämeenkadulta vietäisiin pois myös bussit. Tätäkö vanhojen lausuntojen vihjeet tarkoittivat?  Itselleni haastattelu herättää mieleen lähinnä kysymyksen, että jos kauppakamarin riveistä ei […]

Read more
Jos olisin Espanja, pelkäisin Urpilaisen apua

Jos hakisin eurokriisistä yhden opetuksen, niin valitsisin ehkä tämän: Kun yhteisessä Euroopassa jollakin maalla menee huonosti, sen vaihtoehdot päättää omasta kohtalostaan ajautuvat vähiin. Valuuttaa ei voi devalvoida, mutta yhteiset säännöt sitovat. Tällöin epätoivoon ajautuneen maan kannattaa toivoa, että muut maat tekevät sellaista politiikkaa, joka auttaa paitsi Eurooppaa kokonaisuudessaan, myös yksittäistä maata joka on vaikeuksissa. Parasta […]

Read more
Vihreiden nousu tarvitsee vihreitä kaupunkeja

Pohdin hieman vihreän liikkeen tilaa, erityisesti kaupunkipolitiikan suhteen, 1.2. ilmestyneessä Vihreässä Langassa. Singaporen tulevat farmit näyttävät mallia (Gearfuse) Usein toistettu ennustus vihreiden vääjäämättömästä noususta ja demareiden taantumisesta ei ole muuttunut todellisuudeksi. Viime kuntavaaleissa vihreiden kannatus polki paikoillaan sielläkin, missä kasvun pitäisi kipeimmin tapahtua: suurissa kaupungeissa, joihin keskimääräistä nuorempi ja koulutetumpi väestö pakkautuu. Pääministeripuolueeksi ei voida […]

Read more
EK ja rusinat pullasta

Eurokriisi on siitä erikoinen talouspoliittinen tapahtuma, että sen loppumisesta ja hiipumisesta ei mediaa seuraamalla voi saada kovin selvää kuvaa. Vaikka tunteen ja uutisoinnin tasolla vaikuttaa ilmeiseltä, että akuutti pankki- ja rahoitusmarkkinakriisi on ohi (kuten Olli Rehn ajattelee), ei kriisin syyt ja vaikutukset ole kadonneet mihinkään. Tällöin kriisi, eli poikkeustila josta ei tavanomaisin keinoin nousta, jatkuu. […]

Read more