Tiiviimpi Tammela ja autokaupungin jälkimaksu

Tammelalaista tiiviyttä nykyään (kuvalähde: Navteq) Vaikka viime päivien tamperelainen mediailmasto onkin täyttynyt lemmenlukoista, päätettiin tällä viikolla myös Tammelan täydennysrakentamisesta. Itse odotan, että Tammela tulee näyttämään suuntaa siitä Tampereesta, mitä kohti ollaan menossa. Ensinnäkin alue on ihan mielettömästi tiiviimpi kuin Tampere keskimäärin. Nykyisellään Tammelan alueella asuu vähän laskentatavasta riippuen n. 12000 ihmistä neliökilometrillä, ja täydennysrakentamisella väestöntiheys […]

Read more
Onnibus, Expressbus ja joukkoliikenteen murros

Onnibus lienee parasta, mitä suomalaisessa joukkoliikenteessä on vähän aikaan tapahtunut. Taustalla on tietenkin myös lainmuutos, kun luvanvaraisesta henkilöliikenteestä siirryttiin siihen, että toimivaltaiset viranomaiset määräävät alueen palvelutason. Onnibussin tyypit ovat vain olleet nopeasti liikenteessä, ja pystyneet luomaan uusiin olosuhteisiin soveltuvaa bisnestä vanhoja yrityksiä paremmin. Lentoliikenteessähän näin on käynyt jo aiemmin. Riippumatta siitä, kuinka suureksi Onnibussi kasvaa, […]

Read more
Datajournalismia kunnista – vähän voisi parantaa

Päivitystahti kärsii vieläkin lomaltapaluusta, mutta joitakin vaikutelmia Euroopasta pitäisi kohta purkaa. Sillä välin suosittelen tutustumaan HS:n verkkokarttaan, joka kuvastaa eri kuntien todennäköisyyttä kuntaliitoksiin tiettyjen tunnuslukujen (väkiluku, työssäkäynti, veroprosentti) valossa. Harmi vain kun tarkastelukriteereihin olisi kannattanut vielä ujuttaa neljäs: naapurikuntia selvästi isomman kunnan kuntaliitosten todennäköisyyttä nimittäin kasvattaa naapurikuntien kuntaliitosalttius. Vai ihanko oikeasti Tampereen, Oulun ja Porin […]

Read more
Matkoilla

Blogini piristynyt päivitystahti kärsii muuten ihan vain matkailusta – lomailen Euroopassa vielä ensi viikon. Joutilaaseen mieleen eksyy kyllä parikin aihetta ihmeteltäväksi: – Miten eurooppalaiset selviytyvät ilman RAY:n kaltaista monopolia, kun täällä ei ole peliautomaatteja joka kaupan aulassa (vertailtuina maina Tanska, Belgia ja Ranska)?– Mitä tarkoitusta Suomessa palvelevat niin tiukat anniskelualueiden rajat? Mikä on se haitta, […]

Read more
Puhuin oluesta

Puhe puoluekokouksessa 20.5.2012. Halusin ottaa vähän vähemmän suuren aiheen Hanna Hakon blogitekstin Relevanttiuden tyrannia innoittamana. Haluan puhua suomalaisen olutkulttuurin puolesta. Viime aikoina on väläytelty III-oluen siirtämistä Alkoihin ja II-oluen tuomista kauppoihin. Pidän ajatusta typeränä Vuosikymmenien keskittymisen jälkeen suunta on vihdoin 2000-luvulla kääntynyt kohti pienpanimoita jotka ovat saaneet tuotteitaan hyllyihin ympäri maata. Saimaan rannalla voi juoda […]

Read more
Kaksi Hämeenkatua – toinen autoille ja toinen muille

Aamulehti uutisoi keskiviikkona ja torstaina suunnitelmista uudeksi Hämeenkaduksi, jolla henkilöautoliikenne lopetetaan ensin itäpäästä, ja myöhemmin mahdollisesti myös länsipäästä. Vihreät ovat muuten tätä olleet ajamassa ja vauhdittamassa XL-koalitiossa kaikkein eniten, ja kiitos nyt kuuluu monien muiden ohella ainakin Olli-Pojalle. Joukkoliikenne ja jalankulkijat olisivat nykyisen liikennevalotuskailun sijaan pehmeämmin jaetussa tilassa – jolloin lehden mukaan ”jalankulkijat puikkelehtivat kahtakymppiä […]

Read more
Tampereen kaupunkipyörät kapitalistien hoitoon

Velib bycicles in Paris near metro Cité Kesä tulee ja Tampereen kaupunkipyörät aloittavat toimintansa taas 8.5. Heikki pauhasi asiasta niin voimallisesti Facebookissa, että sain taas itsekin innoituksen pohtia aihetta. Itse en ole paria juttua niihin liittyen koskaan ymmärtänyt: mikä ihmeen ajatus kaupungilta oli järjestää ne itse, ja miksi koko järjestelmä on toteutettu vielä niin kankeasti? […]

Read more
Säästölistat Tampereen avuksi

Jos jokin kuntapolitiikkaa seuratessa tuntuu vaikealta, niin säästäminen. Tämä asettaa paineita paitsi virkamiesjohtajille, joita kutsutaan asiasta puhutteluun, myös erilaisille luottamusasemassa oleville lautakunnille ja johtokunnille. Tampere velkaantuu, ja jotain pitäisi tehdä. Tilaaja-tuottajamallin osapuolina säästöt aiheuttavat kuitenkin usein kinaamista, joka ei nyt ainakaan poliittisen ohjaamisen uskottavuutta edistä. Tuollaista vääntämistä sivusta seuratessa muistelen kaiholla hallitusneuvotteluissa käytössä ollutta valtiovarainministeriön […]

Read more
Koijärven pesänjakajat

Tämän blogin siirtäminen Tampere-keskusteluun ja talouskeskusteluun muuten käy kuin itsestään: ideologisemmat pohdinnat ajattelin siirtää osaltani Koijärven pesänjakajat -yhteisöblogiin. Menkää sinne. Minäkin kirjoitan keskiluokasta.

Read more
Tampere: Miksi pikaraitiotie kannattaa?

Olen päättänyt alkaa kirjoittaa myös paikallisista aiheista vähän vaalejakin ajatellen. Aloitan ratikasta, joka muuttui eilen kertaluokkaa todellisemmaksi.Julkisuuteen tullessa liikennepoliittisessa selonteossa mainitaan kaiken muun ohella: ”Valtio avustaa metron ja kaupunkiraitioteiden rakentamista 30 prosentin osuudella”. Yleinen fiilis on myös aika hyvä: tällä viikolla Tamperelainen uutisoi kaiken muun ohella huoltoasemayrittäjästä, joka odottaa ratikkaa Sammonkadulle bisnestä piristämään. Tätä taustaa […]

Read more