Onnibus lienee parasta, mitä suomalaisessa joukkoliikenteessä on vähän aikaan tapahtunut. Taustalla on tietenkin myös lainmuutos, kun luvanvaraisesta henkilöliikenteestä siirryttiin siihen, että toimivaltaiset viranomaiset määräävät alueen palvelutason. Onnibussin tyypit ovat vain olleet nopeasti liikenteessä, ja pystyneet luomaan uusiin olosuhteisiin soveltuvaa bisnestä vanhoja yrityksiä paremmin. Lentoliikenteessähän näin on käynyt jo aiemmin.

Riippumatta siitä, kuinka suureksi Onnibussi kasvaa, näkisin että muutos tulee olemaan suuri kahdessa mielessä:

1) Myös muita kilpailijoita tulee toisille reiteille ja alueille (vrt. Laitilan panimon osaltaan innostama pienpanimorenessanssi)
2) Vanhat toimijat joutuvat tarkistamaan toimenpiteitään. Esimerkiksi Expressbus ilmoitti vähän aikaa sitten aiempaa joustavammasta hinnoittelusta. Koskahan tämä olisi tapahtunut ilman uutta kilpailua?
3) Asiakkaat hyötyvät, kun aikaa myöten myös Matkahuolto on joutunut taipumaan, ja kehittämään omia palveluitaan avoimempaan suuntaan.