Esteettömyysohjelman (2009-2016) eteneminen
Paljon on tehty, paljon vielä tekemättä. Kaikki toimenpiteet sentään aloitettu, mutta luulisi että esimerkiksi esteettömän uimarannan tekemisessä ei kestäisi näin tolkuttoman kauan.
Ratapihankadun kaava
Tämä on ollut vireillä kauan, ja viimein olisi päästävä eteenpäin. Suurin muutoshan kaavaan on tullut tavara-aseman siirtämisestä (jonka arvellaan muuten maksavan 0,9 miljoonaa euroa) Morkun päälle, mikä puolestaan varmasti ärsyttää sekin – jonkinlaista huutoa on odotettavissa siis kaikissa tapauksissa.
Miksi siis näin? Tavara-aseman siirron avulla kaavassa voidaan säilyttää virkamiesten vahvoissa toiveissa ollut suora tielinjaus. Käytännössä raivataan siis esteitä keskustakehän autoteiden edestä, mutta on myönnettävä että pyöräily- ja kävelyverkollekin suora linjaus on parempi.
Tavara-aseman säilyessä noin puolet aiemmista huolenaiheistani tulee ratkaistuksi. Alkuperäisissä luonnoksissa esiintynyt keskustamainen rakentaminen muuttui aiemmassa vaiheessa ”Tammelaan soveltuvaksi”, eli matalammaksi ja muutenkin lähiömäisemmäksi. Viimeisimmissä käänteissä ollaan sallimassa hieman enemmän asuinrakentamista, mm. Peltokadun yläkerroksiin, mutta parempaan olisi pitänyt ydinkeskustan kupeessa päästä.
Lapintie 9:n täydennysrakentaminen
Tulee hyväksyttäväksi. Tehokkuus nousee alueella selvästi, ja esimerkki voi saada aikaan muuallakin Lapintiella. Naapurien vastustus tosin lienee kovaa, ainakin kaavaan jätetyistä muistutuksista päätellen: pelätään että tämä laukaisee Lapintiellä rakennusbuumin, jolloin myös naapuritaloyhtiöt lähtevät rakentamaan. Itse en kaupunkistrategian toteutumista näe uhkana, vaan tavoitteena.
Edeltäjäni Juhanan alun perin kyselemään autopaikkavaatimukseen ei ole mielestäni saatu kunnollisia vastauksia, joten tätä pitää vielä selvittää.
Postitalon täydennysrakentaminen
Asetetaan näytteille. Tarkoittaa siis käytännössä asuntoja mm. Lidlin päälle.
Opin materiaalin yhteydessä myös uuden sanan, eli varjotarkastelun. Tämänkertaisessa varjotarkastelussa naapurien huolet ollaan ennaltaehkäisevästi otettu huomioon, eikä suuria varjostuksia ole havaittavissa. Aion kaavan yhteydessä, kun tällä alueella liikutaan, kysellä Rongankadun pyöräilyolosuhteista, jotka eivät ole aivan niin erinomaiset kuin mitä aineisto antaa ymmärtää.
Vuoreksen katusuunnitelmat
Tulevat hyväksyttäväksi. Pyöräilijöiden huomautukset ovat tuottaneet tulosta, ja osaan kaduista on saatu parannusta erottamalla pyöräily ja jalankulku. Kaikkialla taasen ei, ja tällöin olisi ollut parempi ohjata pyöräily ainakin hiljaisemmilla kaduilla kaduille – olisi turvallisempikin vaihtoehto.