Kalevanrinteen kaava
Sammonkadun itäpuolelle (eli Prisman viereen) on tosiaan rakentumasa uusi, kohtuullisen tiivis kerrostaloalue. Eräällä kohdalla puhutaan lähes umpikorttelista. En jaksanut hehkuttaa aluetta ennen kokousta, kun olin huolissani että jos vaikkapa parkkipaikkanormia (1 ap /125 m2, ja senioritaloissa 1 ap / 250 m2) alettaisiin vesittämään.
Ei alettu, ja näin ollen ratikan kaltaiseen korkean profiilin joukkoliikenteeseen nojautuva kaavoittaminen etenee rivakasti.
Tuomiokirkonkadun katusuunnitelma
Olisin palauttanut valmisteluun vaikka itse, mutta eipä tarvinnut, kun lautakunta teki sen yksimieliseksi apulaispormestari Salmen esityksestä. Asiaa pohjusti Tampereen polkupyöräilijöiden huolellisesti vaaditut vastineet ja infotilaisuus. Palautusta varten annettiin sanallista evästystä siitä, että paremmin pitäisi pystyä erottelemaan pyöräily ja jalankulku toisistaan. Tuomiokirkonkadulla voidaan edetä valmistelussa ihan hyvin niin, että pyöräilijät ovat kulkevat monelta osin ajotiellä, kunhan vain yhdistetystä kevyen liikenteen väylästä luovutaan. Se on kuitenkin helposti tie turvattomuuteen. Käänne parempaan siis on syntymässä, ainakin yhdellä kadulla.
Nyt tietenkin herää kysymys, miten keskustassa yleisemmin pitäisi pyöräily järjestää? Aiheesta antaa osviittaa keskustan pyöräilyverkon kuva:
Kuvassa sinisellä seudulliset pääreitit, violetilla keskustan pääreitit ja keltaisella alhaisten ajonopeuksien (20 km/h) kävelypainotteinen ydinkeskusta. |
Itse olen alkanut vähän taipua sille kannalle, että seuraava järjestely voisi olla keskustassa ihan kohtuullinen:
- Jalankulkijat kulkevat jalkakäytävillä, itsekseen ja ilman pyöriä. Yhdistetyistä kevyen liikenteen väylistä tulisi asteittain luopua.
- Seudullisille ja ja keskustan pääväylille tarvitaan kunnolliset, erotetut pyörätiet/-väylät
- Keltaisella merkityn ydinkeskustan alueella pyöräily tapahtuisi pääsääntöisesti ajoradalla, lukuunottamatta em. pyöräilyn pääreittejä
- Hämeenkatu on ratkaistava erikseen – pääkatumme ansaitsee autottomuuden, ratikan ja pyöräväylän.
3 thoughts to “Yhdyskuntalautakunnan kokous 13.5. – kelkka kääntyy keskustan pyöräilyssä”
Onko toi keltasella näkyvä alue siis tämän hetken ”kävelypainotteinen keskusta”? Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnitelmassahan (http://www.tampere.fi/material/attachments/t/6G7TgrM90/takliraportti290413.pdf) alue on tämän näköinen http://i.imgur.com/UZLTUzo.png
Yllä mainitussa suunnitelmassahan kyllä mainitaan lisäksi myös se, että tuolla keskustakehällä pitäisi olla yhtenäinen 40km/h nopeusrajoitus, mutta eipä Tampereen valtatien nopeutta ole muutettu vaikka kuinka siitä olen pistänyt palautetta kaupungille. Että aika huuhaa-suunnitelma taisi olla siis? Kävelyaluetta pienennetty puolella ja autojen nopeusrajoituksia kasvatettu…
Kiitos Jaakko tästä infosta!
Keskustassa ja samoin tonttikaduilla lähiöissä pyöräilyn pitäisi tapahtua kadulla. Se on turvallisempaa ja sujuvampaa. Ja opettaa pyöräilijät pois jalkakäytäviltä.
Nopeusrajoitusruletti on oma erikoinen maailmansa. Olemme Tampereen polkupyöräilijöiden muistutuksissa ja virkamiesten kanssa käydyissä keskusteluissa esittäneet monenkin eri kadun nopeuden laskemista 30 tai 40 km/h. Vastaukseksi on tullut, ettei pelkkä nopeusrajoituskyltin muuttaminen oikeasti helpota, vaan katuja pitäisi kaventaa, jotta rajoitusta noudatettaisiin. Kun olemme esittäneet, että katuja rakennettaisiin alhaisimmille nopeuksille on sanottu, ettei se käy, sillä kadun nopeus on määritelty esim. 50 km/h.
Eli tämmöinen jännä kehä, jossa asiaa ei haluta ratkaista.
Tampere voisi profiloitua turvallisen kävelyn ja pyöräilyn kaupunkina ja tehdä radikaalin ratkaisun: aluerajoitus kaupungissa olisi 30 km/h jollei toisin ole määrätty. Toisin voitaisiin määrätä lähinnä valtatieverkkoon kuuluvilla kaduilla ja osalla kokoojakaduista.
30 km/h on myös siitä parempi kuin 40 km/h, että se nostaa katujen välityskykyä. Alhaisella nopeudella kun ei tarvitse pitää niin pitkiä turvavälejä ja jojo-efekti poistuu.
Grendy ja Koistinen: Kuten laitoin FB:nkin ”Lisää kaupunkia Tampereelle”-ryhmään, minusta tuota keskustan liikenneverkkoselvitystä pitäisi kaivaa esiin, sieltä tuon kuvankin kaivoin (s.33):
”Pyöräilyn tavoiteverkko muodostuu seudullisista pääreiteistä, joita täydentävät muut keskustan pääreitit ja
alemman hierarkiatason pyöräreitit. Keskuskehän sisäpuolisilla kortteli- ja hidaskaduilla pyöräily tapahtuu pääasiassa ajoradalla”
Jos Hämeenkatu ratkaistaan, en näe oikein muita kohtuuttomia ongelmia, mikäli nopeudet saadaan painetuksi raportissa mainittuun 20 km/h -tasoon keltaisella alueella.
http://www.tampere.fi/material/attachments/t/6G7TgrM90/takliraportti290413.pdf
Comments are closed.