Ajankohtaiset asiat
Esitellään lista-asioita, mutta myös Kalevan pysäköintisuunnitelmaa. Olen etukäteen ymmärtänyt, että pysäköintipaikkoja on alueella sen verran paljon, että nykyiset Sammonkadun ja Teiskontien vähennykset pysäköintipaikoissa ovat suhteellisen pienet. Tietenkin ne kohdistuvat maantieteellisesti rajatulle alueelle.
Pysäköintipolitiikka
Tulee vihdoin päätöksentekoon. Olen olennaisista asioista kirjoittanut blogiin jo aiemmin osat 1 ja 2. Tässä ei pitäisi olla sen kummempia, ainakaan kaiken järjen mukaan vaan edistys etenee taas askeleen. Tulevaisuudessahan olennaista on luopua parkkinormista kokonaan, ja antaa markkinoiden hinnoitella pysäköinnin kustannukset. Helsingin nykyinen normisto tuottaa kuulemma useiden satojen miljoonien eurojen kustannukset vuodessa, joten eiköhän Tampereellakin lähemmäs sataan miljoonaan päästä.
Eteläpuiston palaute
Lausuntoja on tullut kahdeksan, ja mielipiteitä 470 kappaletta. Näissä riittää lukemista vielä kokouksen jälkeenkin, kun tulevat julkisiksi.
Liikenteen rauhoittamispolitiikka
Tämä perustuu pitkällisempään ajatusmalliin siitä, että kaupungissa kartoitetaan kohteita, jotka vaativat erityisiä toimenpiteitä liikenneturvallisuuden parantamiseksi, ja sitten toisaalta olosuhteita parannetaan yleisesti, vaikka kuolemaan tai vakavaan vammautumiseen johtaneita vahinkoja ei ole niin paljoa sattunut. Tässä nyt kuitenkin pohjimmiltaan on taas kyse siitä, kenelle kaupunki kuuluu. Samalla on toki mahdollista parantaa jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita.
Rauhoittaminen koostuu niin rakenteellisista parannuskohteista, kuten korotetuista risteyksistä ja levennetyistä joukkoliikennepysäkeistä kuin nopeusrajoituksistakin. Johonkin mittaanhan voi ajatella, että jos väylä on leveä ja hyvä, ajetaan siinä lujaa vaikka nopeusrajoitus olisi mikä.
Tutkimustiedon valossa nopeusrajoitusten alentamista ei kuitenkaan pidä aliarvioida. Tampereellakin oli tehty jo aiheesta pilotti mm. Holvastissa, jossa nopeudet olivat oikeastikin alentuneet pelkkään nopeusrajoitusta laskemalla. En voi liikaa korostaa, miten hienoa on, että tutkimustiedolla voidaan päätöksenteossa vastata mutuiluun.
Alla olevista kuvista voi vielä itse kukin katsoa, miten merkittävästä asiasta on kyse.
Katusuunnitelmat, Viinikan liittymä ja siihen liittyvät alueet
Olen tämä kanssa tuskaillut. Perusajatuksenahan on se, että lisätään autoliikenteen kapasiteettia yhdellä kaistalla Viinikan liittymään, joka lienee ainoa kohta Tampereella jossa liikenne ruuhkautuu. Olen aika tiukasti sitä mieltä, että ruuhkat eivät kapasiteettia lisäämällä ratkea, sillä siinähän sitten vain luodaan edellytykset lisäliikenteelle (hintalappuna sellainen viisi miljoonaa euroa). Vuosisuunnitelmassa on kuitenkin tämän suunnitelman eteenpäin viennistä sovittu. En nyt ala tätä jarruttelemaan vaikka harmittaisikin, olen asiasta sen verran kuitenkin jo valmistelunkin kanssa keskustellut.
Autoliikenteen kannalta ratkaisu varmasti liikennettä sujuvoittaa. Pyöräverkkoon on tulossa myös parannuksia, mutta katutilan kannalta ongelmallista on, että Viinikankadun pyöräilyn pääreitti katkeaa (ja ohjataan alikulkuun), joka lisää tuon kohdan ylityksen matka-aikoja kävellen ja pyörällä. Esittelytekstissä sanotaan, että tämä ei ole kohtuutonta, mutta siitähän voidaan kiistellä mikä on kenellekin kohtuutonta.
Se on valmistelijoiden kunniaksi sanottava, että varsin kohtuullisesti eri vastineita on otettu huomioon. Laatutaso pyöräväylissä sinänsä on parantunut ja Iidesranta-kadulle tulee erillinen pyörätie. Pitää perehtyä yksityiskohtiin vielä tarkemmin ennen kokousta, jos jotain olennaista on jäänyt vielä huomaamatta – ja pohtia sekin, miten nuo esittelytekstissä mainitut parannukset varmasti löytävät tiensä todellisuuteen.