Osallistun kaupunginhallitukseen tiistaina, ja linjattavana on nyt tarkastelujen jälkeen taas ratikan linjausta sekä pysäkkejä. Itse asiassa ihan mielenkiiintoinen lista (katso vaikka itse kaupungin sivuilta)!
Raitiotien eteläiseen ratasuuntaan varautuminen
Tarkasteluja on tehty, ja nyt on käynyt aika ilmeiseksi vertailujen pohjalta että juuri eteläinne ratasuunta Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien risteyksessä on järkevää tehdä. Senhän verran suunnitelmat ovat muuttuneet, että nyt vaihteet tehtäisiin sekä länteen että itään, ja suunnittelusta linja-autoasemalle asti ei päätetä vielä.
Päätösesityksen mukaan voidaan mennä, mutta suunnittelua etelän suuntaan olisi hyvä käynnistää – on kuitenkin ilmeistä, että tällä väestönkasvutahdilla esimerkksi Hatanpään kehittäminen ratikan varaan tulee ajankohtaiseksi hyvinkin pian.
Raitiotien pysäkki Tekunkadulla
Ratikkaprojektin alusta lähtien on pidetty pysäkkivarausta Tekunkadulla, ja nyt on tultu päätöksenteon eteen sen suhteen, mitä asialla pitäisi tehdä. Itse jättäisin pysäkin toistaiseksi rakentamatta: TAMKia palvelee Kuntokadun pysäkki (samoin kuin TAYSia), ja vieressä on siirtolapuutarha, jonka muutosta muuksi on vaikea kovin nopealla aikataululla kuvitella. Tietenkin olisi kiva, jos siirtolapuutarha voisi nykyistä enemmän avautua kaikille kaupunkilaisille keitaaksi vain yhteisön sijaan. Tietenkin on ymmärrettävää sekin, että TAMK opiskelijoineen vaikuttaa myös tämän pysäkin puolesta, mutta näkisin kyllä, että TAMKin saavutettavuuden kannalta merkitys on pienempi.
Asiassa on myös laajempi puoli: jos ratikka jatkuu TAYSin jälkeen Ruotulan golf-kentän paikoille kaavoitettaville alueille tai muuten edemmäs, on jokainen pysäkki 45 – 60 sekuntia lisää matka-aikaa. Tätä strategista näkökulmaa en unohtaisi hetkeksikään: ratikka ei ole bussi, ja ratikkapysäkkejä ei tule laittaa liian tiheästi, jotta pidemmän matkan kulkeminen on houkuttelevaa.
Raitiotien pysäkkiratkaisu Santalahdessa
Tämä on itselleni vähän hankalampi pohdinta. Tavallaan ymmärrän pohjaesityksen (1 pysäkki) ajatukset varsin hyvin, mutta samalla tässä ollaan tekemässä uutta aluetta keskustan kylkeen (ja Pispalan viereen), jota pitää pystyä hyvin palvelemaan´hyvin. Tässä kaksi pysäkkiä puolustaisi paikkaansa.
Olennaiseksi kysymykseksi tässä taitaa tulla se, mikä on paras ratkaisu koko väestöpohjalle Lentävänniemestä Hiedanrannnan kautta Onkiniemeen asti. Kun on ajateltavissa, että matka-aika nousee tässäkin kysymykseksi, olen kallistumassa yhden pysäkin ratkaisun kannalle, etenkin kun aluetta palvelee yksikin pysäkki lähes yhtä hyvin.
Se käy tässäkin mielessä, että tulevaisuudessa tyylikäs funikulaariratkaisu Pispalaan olisi hieno yhdistää tälle pysäkille.