Vaalit tai ei, yhdyskuntalautakunta kokoontuu jälleen tiistana. Koko lista kaupungin sivuilla.
Ajankohtaiset asiat
Lautakunnalle esitellään korttelisuunnitelmia, joiden pohjalta niin keskustan kuin Tammelan täydennysrakentamista voidaan suunnitella. Perusajatus toimii niin, että kaupunki tekee (ei-lainvoimaisen, huom!) korttelisuunnitelman, jonka pohjalta taloyhtiöt voivat sitten yhdessä tai erikseen hakea asemakaavamuutosta. Tämä auttaa keskustan täydennysrakentamista ainakin kahta kautta:
- Taloyhtiöiden ei tarvitse laittaa alkuvaiheen suunnitteluun taloudellisia panostuksia
- Esimerkiksi pysäköinti (kas kummaa!) voidaan suunnitella keskitetysti, koska se on usein haasteellisiin osa suunnitelmaa, piha-alueiden ohella
Tätä kautta kortteleihin on mahdollista saada yhteispihoja, jotka olivat yleisiä vielä ennen sotia, mutta katosivat pintapysäköinnin ”kultaisina vuosina” 1960-1980 -luvuilla. Tietenkin aina välillä asunto-osakeyhtiöt ajattelevat suunnitelmansa eri tavalla (vaikkapa rakennusoikeuden määrän suhteen), mutta joka tapauksessa kaavoittaja asioita ratkaiseen – ja viime kädessä poliittista harkintaa käyttävä lautakunta.
Kaupunkiympäristön kehittämisen vuosisuunnitelma
Ihan ok, mutta silmään pistää huomattavan matala tavoite pyöräliikenteen kehittämisessä: pyörämatkojen määrän kasvu kahdella prosentilla vastaa Tampereen väestönkasvua.
Leinolankadun katusuunnitelma
Tulee pöydältä päätöksentekoon. Ollut vaikea asia nielaista, mutta mennee eteenpäin, jos samalla saamme selvityksen siitä, miten alueella viedään 30 km/h nopeusrajoituspolitiikkaa eteenpäin.
Hervannan valtaväylä välillä Arkkitehdinkatu – Ruskontie (Tohtorinpuisto)
Muistutusten huomioonottamisen jälkeen varsin ok. Muuan hervantalainen toimija on huolissaan, kun katusuunnitelmia ei ole tuotu riittävästi yhdyskuntalautakunnan nähtäville. Itse olen mielestäni törmännyt tähän pätkään ainakin pariin kertaan, joten olen aika luottavainen että voin tehdä päätöksen.