Kaupunkipyörät ympäristössään. Kuva: HSL

Ao. mielipide oli Aamulehdessä 29.3. otsikolla ”Kaupunkipyörät liikkeelle”

Nykyaikainen kaupunkipyöräjärjestelmä on palvelu, joka antaisi Tampereelle paljon. Tampereen ja muiden suurten kaupunkien Liikennevirastolta tilaaman selvityksen mukaan toimiva kaupunkipyöräjärjestelmä vaikuttaa positiivisesti kaupungin imagoon, turismiin sekä liikenteen toimivuuteen. Samalla helppokäyttöiset, modernit kaupunkipyörät lisäävät keskustan ja sen reuna-alueiden vetovoimaa ja saavutettavuutta. Tampereelta nykyisin löytyviä, tekniikaltaan jo vanhentuneita lainapyöriä kun ei voi hyödyntää mielekkäästi edes turistikäytössä.

Nykyaikainen kaupunkipyöräjärjestelmä liittyy saumattomasti kaupungin liikennejärjestelmään. Pyörät pidetään hyvässä kunnossa ja pyörän voi
palauttaa eri paikkaan mistä sen on lainannut. Pyörien maksujärjestelmä ohjaa käyttökerrat lyhyiksi, joten niitä on miltei aina saatavilla. Tarvittaessa pyöriä kuljetetaan takaisin paikoille, joilla niiden kysyntä on suurta. Järjestelmä ei tietenkään ole ilmainen, mutta hankkimalla järjestelmän kaupunki ei hanki pelkästään pyöriä, vaan palvelun joka ohjaa liikennettämme kestävämmille urille.

Tarvetta kestävälle liikkumiselle nimittäin on: pyöräilyn ja kävelyn kulkutapaosuudet ovat Tampereella jäämässä tavoitteistaan. Kaupunkipyöräjärjestelmä tukee osin tavoitteiden saavuttamista. Samalla kaupungin on tietenkin otettava käyttöön myös muita olennaisia keinoja, kuten kestävän liikenteen priorisointi sekä jalankulku- ja pyöräliikenteen erottelu.

Helsingin viime kesänä käyttöön otettu nykyaikainen kaupunkipyöräjärjestelmä on ollut jättimenestys. Pyörien käyttöaste on ollut kansainvälisestikin huippuluokkaa. Helsingin kokemuksista voidaan ottaa oppia ja toteuttaa hanke vielä paremmin, niin kustannustehokkuuden kuin brändäämisen kannalta. Kaupunkipyörät ovat tavoitteena niin vihreiden, SDP:n kuin kokoomuksenkin vaaliohjelmissa, joten järjestelmän toteutuminen on mahdollista jo ensi valtuustokaudella.

Kaupunkipyörien aika on nyt.