Koko lista liitteineen kaupungin sivuilla.

Ajankohtaiset asiat

Lähinnä lista-asioita esittelyssä, mutta myös käydään läpi yhteiskäyttöautojen periaatteita ja vaikutuksia pysäköintipaikkamitoituksiin. Toivottavasti kokeiluita kohteista, jossa yhteiskäyttöautoja voidaan hyödyntää normituksen keventämisessä, saadaan pian aikaiseksi.

 

Lapinniemen ja Koukkuniemen asemakaavaehdotukset nähtäville

Kaavahan on ollut vähän pitkissä puissa, kun naapurusto ei oikein arvosta TOASin nykyisten 6-kerroksisten talojen korvautumista 8-9 kerroksisilla. Näitä on kuitenkin kaavan eri vaiheissa muokattu hyvin paljon, ja nyt pitäisi näkymien olla Käpylästä Näsijärven suuntaan olla paremmin esteettömiä – itse asiassa tässä on hieman vastaava kuin aikoinaan Santalahden kaavassa. Samalla rakennusoikeutta on rajattu, kun toteutettavien talojen määrää on vähennetty seitsemästä kuuteen.

Toinen vaikea asia on pysäköinti, jonka riittävyys alueella on ollut ongelma jo nykyisin, mutta jonka tuleva tarve on myös vähän kyseenalaista – onhan kyse kuitenkin todennäköisesti lähinnä opiskelija-asunnoista alueella, jonka pyöräily- ja kävely-yhteydet ovat myös parantuneet. Toisaalta uuden pysäköintipolitiikan mukaisesti normia vähäisempää rakentamista voidaan toteuttaa vielä rakentamisvaiheessa, kun pysäköinti ohjataan esimerkiksi nimeämättömään rakenteelliseen pysäköintiin.

Koukkuniemen osalta kaava on selvempi, ja osa siihen liittyvistä mielipiteistä liittyi lähinnä Käpylän näkymiin – toteutuminen jää todennäköisesti 2020-luvulle. Samaan aikaan olisi kuitenkin hyvä saada katuverkon kohennusta eteenpäin, kun TOAS saa kohteensa liikkeelle – nykyisin pyöräilyn pääreitti tulee jo Tampereen kylpylän kohdalle, ja niinpä eroteltu jalkakäytävä sekä pyörätie saisi suunnitelmien mukaisena jatkua Rauhaniemen kansankylpylälle asti.

 

Hämeenkatu ja siihen liittyvät katusuunnitelmat

Pitkään prosessoitu Hämeenkatu tulee päätöksentekoon. Tässähän on vähän näkyvissä, että ainakaan kaikkien ääripäiden toiveet eivät tule täyttymään. Toisella puolella on autopuolue, joka ajattelee  että jotenkin Hämeenkadulle voisi tulevaisuudessa tulla autot (ei mahdollista, koska
ratikka ja bussit, ja rajallista katutilaa ei voi oikein tällöin henkilöautojen vähäiselle kapasiteetilel uhrata).  Toisella puolella ovat taas pyöräilijät, jotka sinänsä ihan validisti ovat pettyneitä tulevien pyöräkaistojen tasoon ja esimerkiksi värierotteluun – vaikka yksisuuntaiset pyörätiet kadun molemmille puolille saadaankin.

Itse näen tämän historiallisena muutoksena, jos asia onnistuu, ja palaan päätöksenteon jälkeen asiaan vielä uudelleen. Ajattelin, tilanteen niin salliessa, esittää pontta vielä jossa rakentamisvaiheessa tutkittaisiin vammaisneuvoston ja pyöräilijöiden huomioita paremmasta erottelusta sekä toisaalta reunakiveyksistä luopumista. Tämä voisi entisestään parantaa kadun käyttöä, kun pyöräilijät ja kävelijät olisivat  vielä selvemmin omilla väylillään.

Samalla muuten toteutetaan Hatanpään valtatien tasoparannus loppuun. Tämähän on myös olennainen asia, sillä nyt pitää tehdä joku luonteva reitti Hämeenkadulta Rongankadulle – joka tulee olemaan varsinainen pyöräilyn pääväylä. Näin voidaan sitten jatkossa varmistua siitä, että pyöräilyn pääreitti ohjaantuisi oikeille urille keskustan ohittavan liikenteen osalta.

Hämeenkadun katujärjestelypiirustus Stockmannin kohdalla. Vihdoin tiistaina lautakunnassa.
Hämeenkadun katujärjestelypiirustus Stockmannin kohdalla. Vihdoin tiistaina lautakunnassa.

Tallenna

One thought to “Yhdyskuntalautakunnan lista 15.11.”

  • Heikki kerppilä

    Kuulostaa pääosin hyvältä. Hämeenkatu ei tulee olemaan kompromissi, joka ei harmi kyllä ole kenenkään kannalta niin hyvä, kuin olisi voinut. Aika hyvä kuitenkin. Tällaista tämä kai vaan on.

    Poikittaisten reunakivien paluu pyöräteille on omasta mielestäni pahempi ongelma kuin värierottelun puute. Veikkaisin, että sille värierottelulle, saatikka tasoerottelulle, on vaikeampi saada tukea, joten ehkä kannattaa tehdä erilliset ponnet?

    Reunakivissä tässä mennään eri suuntaan kuin kuin kaupungin kehitys muuten; niistä ollaan muualla luopumassa pääliikennesuuntaan aina, kun pyöräily on omalla väylällään. Tässä suunnitelmassa luiskatut kivet on Hämpin lisäksi myös Rautatienkadun pyöräteillä ja vieläpä niin, että niiden yli ajetaan vinosti. Järjestely on vaarallinen ja mielestäni myös kaupungin käyttämän Liikenneviraston suunnitteluohjeen vastainen. Se ei salli pyörätielle missään tilanteessa muita kuin kadun tasoon upotettuja reunakiviä.

    Vastaa

Leave a comment to Heikki kerppilä Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *