Viime aikoina on paljon puhuttu ydinkeskustan länsipuolen (erityisesti Hämeenkadun länsiosan ja Kuninkaankadun) hiljaisuudesta. En täysin tappiomielialaa ymmärrä, kun vaikkapa tiistain kokouksen esityslistaa katsoo: täydennysrakentamista luvassa kahteenkin kohteeseen. Lista löytyy kaupungin sivuilta.
Ajankohtaiset asiat
Ajankohtaisissa asioissa esitellään mm. Hämeensillan korjausurakkaa ja Kalevan pysäköintiselvitystä. Kun olin taannoin Kalevan pysäköinti-iltaa puheenjohtamassa, otettiin raportti ja toimenpiteet melko suurella tyyneydellä asukkaiden taholta vastaan. Toivottavasti lautakuntakin ottaa.
Asemakaavaehdotus nähtäville, Hämeenpuisto 37 ja 39
Täydennysrakentamista läntiseen ydinkeskustaan – ja tämä hankehan on eri muodoissaan ollut vireillä kauan. Kaikin puolin hyvä kaava, ja Satamakadulle kahdeksan kerrosta mahtuu. Kaikkineenhan tonttitehokkuudeksi tulee e=2,78, joka nyt on jo sitten melko tehokasta. Allaolevasta kuvasta näkyy nykytilanne, ja sitten se miten asiat muuttuvat. Pysäköinti laitetaan piiloon ja paikalle tulee viherpiha.
Eräs vähän negatiivisempikin asia kaavassa on: Satamakadun alueellisesti olennainen pyöräreitti häiriintyy, kun tontille tulee pysäköintilaitos ja kulku tulee menemään myös pyörätien poikki. Toki nykyisinkin pihalle jossain määrin tuosta on kuljettu, mutta Satamakatua pitäisi alkaa pyöräilyn pääreittinä katsoa pian uudelleen. Taidokkaasti tehty kaava kuitenkin!
Asemakaavaehdotus nähtäville, Näsilinnankatu 40
Toinenkin täydennysrakennuskohde, jossa pysäköintialue korvataan uudella rakennuksella. Tässä pysäköinti ohjautuu lähialueen pysäköintitaloihin, joka antaa mahdollisuuksia myös pysäköintipolitiikan mukaisiin joustoihin.
Kävin aikoinaan tästä paikallisen naapuritaloyhtiön edustajia tapaamassakin, ja heidän huomionsa rakennuksen sijoittelun suhteen on otettu huomioon. Vähän uudisrakennus pienenee, mutta toisaalta voidaan säästää pihan arvokkaimpia osia, kuten olemassaolevia pihapuita.
Asemakaavaehdotus nähtäville, Nuijatie 31
Tampereen vuokratalosäätiö hakee täydennysrakentamismahdollisuuksia. Hyvä niin, ja kun etäisyys Viialasta keskustaan on 6,5 kilometriä, voisi ajatella asumisen olevan kohtuuhintaistakin. Mielenkiintoisesti muuten osa rakennuskannasta on pientalojakin (kerrostalojen ohessa), joka on vuokrataloille harvinaista. Viialan kaltaisella pääosin omakotitaloalueella tällaista on kuitenkin hyvä ollakin.
Osa naapureista uusia taloja (ja rivien välistä uusia naapureita) vähän karsastaa, mutta ehkäpä he oppivat asian kanssa elämään.
Halkoniemen sataman satama- ja katusuunnitelma
Olen vähän skeptinen, tarvitaanko Tampereella uutta satamaa, mutta tehdään nyt sitten kun niin on sovittu. Kahdeksan pyöräpysäköintipaikkaa on lisätty lausunnon jälkeen, joka tuntuu vähältä. Jo omassa tuttavapiirissäni on reilusti ihmisiä, jotka kulkevat pyöräillen veneilleen – myönnän toki, että otokseni voi olla vinoutunut.