Kokous pidettiin lautakunnan talousarvioseminaarin yhteydessä. Talousarviosta kuuluu lisää myöhemmin.

Ajankohtaiset asiat

Ajankohtaisissa asioissa pohjustettiin lista-asioita, mutta myös toimenpiteistä suojateiden turvallisuuden lisäämiseksi. Tarkkoja toimenpiteitä en voi kertoa, mutta olennaisia keinojahan tällaisissa yleensä ovat nopeusrajoitusten laskeminen keskusta- ja asuinalueilla, sekä alhaisiin nopeuksiin soveltuvien ympäristöjen luominen. Tämä on erittäin tervetullutta! Samoinhan nopeusrajoitusten laskeminen 30 km/h tasolle kaupunkialueella on vihreiden taannoisen aloitteen mukaista – ja vähentää merkittävästi etenkin vakavien loukkaantumisten ja kuolonuhrien määrää.

Lautakunta otti kaavailut hyvin positiivisesti vastaan. Lisää sitten, kun asia tulee listalle.

 

Linnainmaan täydennysrakennuskaava 8559

Hyväksyttiin, joskin värikkäiden välivaiheiden jälkeen, joista en voi ikävä kyllä sen enempää kertoa. Esittelijä muutti hieman esitysatään palautteen pohjalta siten, että bussipysäkkeihin tulee muutoksia ja joitakin parkkipaikkoja tulee alueelle lisää, kun uutta kaukaisempien alueiden normia tulkitaan. Samalla käsittelyssä havaittiin eräitä puutteita pysäköintipolitiikan luonnoksessa (mm. käytettävien joustojen ja pinta-alojen suhteen), joihin annettiin evästyksiä. Hyvä niin, sillä joustojen pitäisi toimia tulevaisuudessa kaikilla kaava-alueilla – myös Linnainmaalla. Tämä kieltämättä hivenen harmitti.

 

Kissanmaan kaava

Hyväksyttiin

 

Ratikkavarikon kaava, Hervanta

Hyväksyttiin – ja sain itse ennen kokousta riittäviä vakuutteluita virkamiehistöltä, että valmistelussa olevat kaavat eivät enää poikkeuslupia tuota. Tämä on hyvä, sillä konflikti esimerkiksi tulevan Hervantajärven asuinalueen osalta olisi syytä välttää.

 

Arvo Ylpön kadun ja Biokadun katusuunnitelmat

Hyväksyttiin, ja esittelijä teki muutoksen siten, että Arvo Ylpön kadun alkupää muutetaan pyörätien osalta leveämmäksi ja erotelluksi. Hyvä niin! Väliaikaisesti tien reunalla voi (bussiliikennettä haittaamatta) pysäköidä, ennen kuin alueen pysäköintilaitokset valmistuvat. Lievää populismia ilmassa.

 

Katusuunnitelmat Morkun aukion ympäristössä

Hyväksyttiin, ja sain selvyyttä myös siihen, millaisia muutoksia Vellamonkadun alkupäähän on tulossa: kun katu leventyy, suoristuu myös reitti pyörätunnelilta Vellamonkatua eteenpäin. Samalla on suunnitelmissa nyt leventää Vellamonkadun pyörätietä muutenkin, kun sen rooli kaiken kaikkiaan Tammelan liikenteessä tulee korostumaan.

Samoin esittelytekstissä viitatut pyöräteiden kaarrokset saivat hieman lisävaloa, mutta en viime blogin kuvaa ala itse uusiksi piirtää. Annoinkin palautetta, että olisi hyvä toimittaa päätöksen yhteyteen lopulliset kuvat, jolloin tulevaisuudessa on ajantasainen tieto johon verrata toteutunutta ja päätettyä.

Reunakivet ansaitsevat oman keskustelunsa, ja otan sen työlistalle.