Yla kokoontuu tiistaina. Oikeastaan joka pykälässä on jonkinlainen potentiaalinen ongelma tai jo olemassaoleva konflikti, joten mielenkiintoinen kokous tulossa. Lista löytyy myös kaupungin sivuilta.
Ajankohtaiset asiat
Ajankohtaisissa esitellään niin lista-asioita, kuin turvallisia suojateitäkin. Tuleekin tarpeeseen, sillä samalla on hyvä kysyä eräästä kadonneesta suojatiestä tulevan Ratinan kauppakeskuksen kyljessä.
Asemakaava 8559, Linnainmaan täydennysrakentaminen, hyväksyminen
Linnainmaan uusi asuinalue jäi viimeksi kokouksesta poissa ollessani pöydälle, kun lautakunta oli huolissaan päiväkodin syöttöliikenteestä – ja kaihersi esimerkiksi katualueen kaventuminen Sammon valtatieltä. Tämän pohjalta järjestettiin yleisötilaisuus, jossa sijaistin Pekka Salmea. Asukkaita
huolettivat eri asiat kuin lautakuntaa, joten meillä on tilanne jossa lautakunta on tyytymätön kaavaan yhdeltä puolelta ja asukkaat toiselta (kun täydennysrakentamista vastustetan ihan yleisesti).
Omasta puolestani tuo on ihan ok, ja jäsentää Sammon valtatietä mukavasti uudelleen kohti normaalimpaa vilkasliikenteistä katua. Jos olisimme Helsingissä, sanoisin tuota bulevardisoinniksi. Uskon kuitenkin, että kaava menee joka tapauksesa läpi.
Asemakaava 8616, Kissainmaa, ympäristön säilyttäminen
En ole ihan varma, onko Kissanmaan omakotitaloalueella niin paljoa arvoja, että ratikkareitin lähellä olevaa aluetta kannattaisi museoida. Sinänsähän tapaus on tyypillinen suojelukaava: rakennusoikeutta halutaan itselle lisää, mutta ns. Pikkupuistikon alueelle tehtävät neljä tonttia ovat aiheuttaneet niin paljon vastustusta, että ne on jätetty kaavasta pois.
Joka tapauksessa ajattelin kysellä, onko nyt ihan varma että tämä halutaan heti kerralla läpi – ratikkareitin varrella kuitenkin operoidaan.
Asemakaavan hyväksyminen, raitiotien varikko, Hervanta
Hervannan raitiotievarikkoon liittyy puolestaan valitukset liito-oravatilanteen takia. Tässä on mahdollisuus sille, että jos nyt hyväksymme kaavan ilman takeita, että kaupunki tekee riittäviä vastaantuloja (=sitoumuksia ihan kirjallisesti), voi Tampereen ympäristönsuojeluyhdistyksen alkuun laittama valituskierre lykätä koko projektia. Olen osaltani yrittänyt vaikuttaa siten, että kompensaatiotoimet tehtäisiiin siten, että valituskierre ei erityisesti yltyisi. Tämä ehkä edellyttää vielä uutta vastaantuloa kaupungilta. Kaava on kuitenkin syytä hyväksyä.
Arvo Ylpön kadun ja Biokadun katusuunnitelmat
Tulevat pöydältä päätöksentekoon. Tähän on odotettavissa edelleenkin alkupäähän Biokadulle asti muutosta, jossa pyörätie ja jalkakäytävä erotetaan keskenään.
Samalla kokoukseen tulee kertomaan alueen pysäköintijärjestelyistä TAYSin edustaja, toivottavasti lautakunnasta häntä paikalle toivoneet ovat kuulolla.
Katusuunnitelmat Morkun aukion ympäristössä (Murtokatu, Peltokatu, Ratapihankatu, Tammelankatu)
Nykytilanteeseen nähden parannuksia on tulossa. On tietenkin syytäkin, kun alueella kulkee kaupungin keskeinen itä-länsi -suuntainen pyöräily-yhteys Kalevasta keskustaan. Kuvassa näkyvään suunnitelmaan nähden parannusta on tulossa vielä siinä, että Vellamonkadun itäpuolen pyörätietä levennetään 0,5 metriä. Tämä täyttänee minimimitat ihan kohtuullisesti. Samoin joitakin yksityiskohtia oltiin parantamassa – tulee vain huolehtia, että nämä myös toteutuvat.
Sinänsä suunnitelmat toteuttavat sitä suurta kuvaa, jossa autoliikenne ohjautuu Ratapihankadulle, Tammelan muita katuja rauhoitetaan ja etenkin kävely-ympäristöä parannetaan.
Ja niin: jo pidempään on ollut näkyiissä, että Tampereen polkupyöräilijöillä ja virkamiehillä on myös keskinäinen kissanhännänveto päällä reunakivistä pyörätiellä. Ymmärrän sinänsä ärsytyksen, mutta tähän pitäisi keksiä joku pysyvämpi ratkaisu kuin poteroista kinaaminen katusuunnitelmasta toiseen. Otan asian lautakunnassa puheeksi, että miten tämä voitaisiin kestävästi ratkaista – nykytilanne vie kaikkien voimavaroja, eikä moisia reunakiviä muissa kaupungeissa (Helsinki, Espoo, esimerkiksi) harrasteta.