Yhdyskuntalautakunta kokoontuu tiistaina. Ajankohtaisissa asioissa on mm. Eteläpuiston erilaiset suunnitelmavaihtoehdot, ja itse kokouksen lista löytyy täältä: http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epj_asil.htm?+elin=YLA&pvm=22.3.2016%2016%3a00


Kalevan keskuspuiston suunnitelmat

Kalevan keskupuisto nyt uudistuu osin maauimalaprojektinkin myötä, kun nurmipinta-alaa jää 18 000 m2 maauimalan alle. En tässä vaiheessa näe erityisiä ongelmia, mutta pidän ehkä erikoisena että liikennepuistoteemaa tuolla on tarkoitus seuraavissa vaiheissa laajentaa (kun nyt leikkialueet pienenevät). Ajattelinkin vähän lautakunnassa kysellä, että onko samalla ajatus laajentaa liikennepuiston käsitystä perinteisestä autoliikenteen simuloinnista myös muuhun liikenteeseen.

Tämä on tietenkin ideologinenkin näkemys, mutta leikkinä dystooppinen, ihmisistä tyhjentynyt autoilukaupunki on jotenkin vähän jäänyt ajastaan jälkeen.

Jatkosuunnittelussa pitää tietenkin ottaa huomioon myös pyöräily-yhteydet: pyöräliikenneverkolle kun tulee paineita yksin maauimalastakin.

 

Vuolteentorin torisuunnitelma

Suunnitelma vaikuttaa hyvältä (ja siltä mitä olemme kaupunkikuvatoimikunnassa jo reilusti yli vuosi sitten linjailleet). Tuossahan on nyt nähtävä, että siitä syntyy torialue, ja tässä mielessä etelä-pohjoisssuuntaine pyöräreitti hivenen kärsii (tai ei ainakaan parannu). Tämä lienee ok, mutta pyöräpysäköintiä saisi olla rohkeamminkin.

Toiminnalliselta kannalta haluaisin varmistaa sen, että tuossa mietitään kaikenlaisen pop up -ravintolatoiminnan mahdollisuudet. Paikka on lopulta kesällä aika aurinkoinen, ja mahdollistaa kaikenlaista.

Vuolteentorin suunnitelma. Jos joku miettii, nuo tekstuurissa näkyvät ympyrät ovat tiilikehiä.
Vuolteentorin suunnitelma. Jos joku miettii, nuo tekstuurissa näkyvät ympyrät ovat tiilikehiä.

Arvo Ylpön kadun ja Biokadun katusuunnitelmat.

Näihin ehdotetaan taas vähän masentavasti vanhalla hihavakiolla yhdisteltyä kevyen liikenteen väylää. Olen kysynyt laskelmia siitä, mikä
tuossa tulee olemaan kävelijöiden ja pyöräilijöiden määrä, koska suunnitteluohjehan melko pienilläkin liikennevirroilla edellyttää
erillisiä väyliä, ettei konflikteja synny.

Saa nähdä, mitä vastataan, mutta olen tässä valmis katsomaan asian loppuun asti. TAYSin alueella paineet autoliikenteen suhteen ovat niin kovat, että jokainen pyöräilijäksi siirtynyt autoilija tilannetta helpottaa.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *