Työkiireistä johtuen raportoinnissa on vähän kestänyt.
Ajankohtaiset asiat: Kiikkistensalmen siltaselvitys
Alkuun esittelyssä oli Matti Höyssän taannoisesta aloitteesta alkunsa saanut selvitys eräänlaisesta ikuisuusaiheesta, eli (Näsijärven ylittävän) Kiikkistensalmen sillasta. Selvityksen yhteydessä oli kylläkin selvitetty myös mahdollinen tunnelivaihto. Juu elikkäs. Yhdyskuntataloudellisesti tai vaikkapa Kaupin luonnonpuiston kannalta ei mikään vaihtoehto vaikuta kovin mielekkäältä. Emme Nurmi-Sorilan ohelle, tai tilalle, tarvitse uutta aluetta kun Nurmi-Sorila itsessäänkin on Vuoreksen kokemusten pohjalta kenties toteuttamiskelvoton.
Hintaa raportille (jonka varmasti joku halukas saa tarkistettua) tuli käsittääkseni melkoisen paljon, mitä itse pidän vähän kummallisena verorahojen käyttönä.
Ajankohtaiset asiat: pysäköintialueet ja pysäköintipolitiikka
Kokouksen varsinainen pihvi olikin pysäköinnissä. Nämä asiat tulevat listalle myöhemmin, mutta ajattelin kertoa lyhyesti omista näkökulmistani.
Ensinnäkin keskustassa ja sen liepeillä on tarkoitus laajentaa maksullisen asukaspysäköinnin ja asiakaspysäköinnin alueita. Taustalla on tietenkin kaupungin talousarvioon kirjattu rahantarve, joka näin pyritään kattamaan, mutta myös ihan käytännölliset asiat. Esimerkiksi itse näen maksullisen asukaspysäköinnin yksinomaan reiluna (minkä takia köyhän teiskolaisen mökin mummon pitää tukea keskustassa asuvan pysäköintiä?) ja samalla tilankäyttöä tehostavana. Kun vaikkapa Amurista, Etu-Kalevasta tai Kaakinmaalta lähtee maanpäällisiä pysäköintipaikkoja, pitää hintaohjaus ottaa selvemmin käyttöön.
Toisena asiana lautakunnalle esiteltiin tulevaa pysäköintipolitiikkaa. Olen tästä paljon kirjoitellut, ja kirjoittelen lisää kun aihe tulee listalle kahden viikon päästä. Tässä välissä olen tosin ehtinyt lukea vielä yhden normitusta käsittelevän artikkelin, jossa kerrotaan miten kaikki kaupunkien tiivistämistä (yleisiä alueita, kuten puistoja, lukuunottamatta) estävät normit lopulta lisäävät epätasa-arvoa. Oikeastaan tällä vuosikymmenellä onkin käynyt selväksi, että vain laajamittaisella kaupunkirakentamisella voidaan pitää myös matalamman tulotason ihmiset kyydissä mukana.
Lista-asiat
Menivät pääosin esityksen mukaan. Vuosisuunnitelmaan tehtiin ponsi, jossa ohjataan Tuomiokirkonkadun katuremontti alkamaan vasta kesän 2016 jälkeen. Ei sinänsä valittamista, kunhan syksyllä aletaan rakentamaan.
Muuten vuosisuunnitelmasta on uutisoitu laajalti: ratikkaa suunnitellaan laajamittaisesti ja samalla kaupunki kaavoittuu ratikan varrelle. Toivottavasti valtio ymmärtää, että tämä on todella merkittävä projekti – ihan kansallisestikin.
Hämeenkadun elävöittämiskokeilun raportti jäi pöydälle.