Lautakunta palaa kesätauoltaan, ja lista on melko kevyt. Täyttä politiikkalomailua kesä ei ole ollut – esimerkiksi tänään olin keskustelemassa Hiedanrannan puutarhajuhlilla kaupunkilaisten kanssa siitä, mitä alueelle keksittäisiin. Melko idyllinen paikka vanhaksi tehdasalueeksi – potentiaalia on paljon!

Hoitamaton puisto voi usein olla aika kaunis. Kuva Hiedanrannasta: Sanna Huikuri.
Hoitamaton puisto voi usein olla aika kaunis. Kuva Hiedanrannasta: Sanna Huikuri.

 

Kaava-asiat

Kaava- ja asutusasioissa näyttää olevan väellä halua muuttaa kesämökkejään Teisko-Aitolahti -alueella vakituisiksi asunnoiksi, ja mehän niitä myönnämme. Sivumennen sanoen, kun poikkeusluvat antavat näin paljon mahdollisuuksia hajarakentamiseen, en oikein jaksa ymmärtää hallituksen väljentämisaikeita entisestään. Kalliiksi se ainakin yhteiskunnalle tulee.

 

Raportit liikenteen määristä ja onnettomuuksista v. 2014

Ei ihmeempiä. Sellainen trendi on havaittavissa, että autojen määrä ei nouse aivan samaa tahtia kuin väkiluku kasvaa. Osittain syynä on taantuma (v. 2009-2012 autojen määrä suorastaan laski), mutta epäilenpä että murros muutenkin. Kehitystä kannattaa seurata.

Liikenneonnettomuuksien suhteen ollaan menossa kautta linjan parempaan suuntaan, vaikka julkisesta keskustelusta voisi tulkita päinvastaista. Eräs risteys pistää edelleenkin silmään: Kalevan puistotien ja Vuolteenkadun ylittäminen pyöräillen tai kävellen on edelleenkin suhteellisen vaarallista. Risteyksen osalta on liikkeellä vähän kahta ilmaa: toiset haluaisivat valo-ohjauksettoman risteykseen kokonaan pois, mutta esimerkiksi minä näkisin parempana vaihtoehtona nopeusrajoitusten alentamisen. Kahden koulun välissä, tai kaupungissa ylipäätään, ei ole mitään syytä ajaa kovin kovalla nopeudella. Tämänkin viikon ikävät pyöräonnnettomuusuutiset vain vahvistavat tarvetta parantaa turvallisuutta.

 

Hatanpään valtatien kevyen liikenteen väylä välillä Verkatehtaankatu-Suvantokatu (Koskikeskuksen ja Ilveksen edusta)

Tämä on ollut pariin otteeseen nähtävillä, ja onkin olennainen pyörätiereitti – nykyisen yhdistetyn väylän oheen tulee erillinen pyörätie. Väylä on tarkoitus toteuttaa kahdessa osassa, johtuen Ratinan kauppakeskuksen rakennustöistä. Suvantokatua ei haluta mennä nyt heti härkkimään, jotta kulku (autolla) Koskikeskukselle ei täysin häiriintyisi. Tämä on ihan ok, kunhan loppuosankin toteutus muistetaan tehdä.

Olen kuitenkin suunnitelman tasoon vähän pettynyt – keskeisellä sijainnilla tulisi arvioida pyöräilymääriä, ja mitoittaa pyörätie suunnitteluohjeen mukaisesti. Tämähän on ihan peruskauraa, kun autoväyliä suunnitellaan. Tässä tapauksessa arvioinnin pohjalta olisi helppo ajatella, että pyörätien leveydeksi tulisi kolme metriä (suunnitelman 2,5 metrin sijaan), ainakin kun tulevaisuuden kulkijoita on nykyistä enemmän. Samoin kääntymiskaistojen tekeminen voisikin olla kannattavaa, jos tarkasteluun paneuduttaisiin.

Hatanpään uusi pyörätie. Hieman huolettaa suunnittelualueen ulkopuoliselle osiolle ajateltu vain 2,0 metrin levyinen pyörätie - sellainen haihattelu kannattaisi unohtaa heti alkuunsa!
Hatanpään uusi pyörätie. Hieman huolettaa suunnittelualueen ulkopuoliselle osiolle ajateltu vain 2,0 metrin levyinen pyörätie – sellainen haihattelu kannattaisi unohtaa heti alkuunsa!

Haluan kuitenkin, että asiassa mennään eteenpäin, ja ehkäpä jonkinlaisella ponnella reunaviivoja, opastimia jne. voidaan vielä tarkastella toteutuksen yhteydessä. Samoin kun nyt kerran tehdään pyöräparkkeja, kannattaisi niistä tehdä kerralla runkolukittavia.

 

Olkahistenkadun ja Kumustonkujan katusuunnitelmat

Ei ihmeellistä. Tampereenn polkupyöräilijöiden muistutuksessa antamista vaihtoehdoista toissijainen muutosehdotelma pyöräilijän aseman parantamiseksi oli mennyt läpi. Muistutuksia kannattaa tehdä.