Taas sen oloinen kokous, ettei tarvitse paljoa itseään motivoida lautakuntatyöhön. Taustalla myös pysäköintipolitiikasta aletaan käydä keskustelua, kun eri sidosryhmien lausunnot on saatu.

 

Ajankohtaiset asiat

Hämeenkadun elävöittämiskokeiluun liittyvää mittaristoa esitellään. Keskustelu vienee aikaa.

 

Maankäytön suunnittelu melualueilla

Jäi viime kerralla pöydälle, ja tulee nyt hyväksyttäväksi.

 

Korttelin 13 (Kuninkaankatu, Kauppakatu, Puutarhakatu) asemakaavojen hyväksyntä

Korttelin 13 asemakaavat (Kauppakatu, Kuninkaankatu, Puutarhakatu jne.) tulevat hyväksyntään. Vaikuttaa hyvältä, ja aiemmat huolet Yo-talon takapihalle tulevasta kesäteatterista jne. ovat osoittautuneet turhiksi. Olennaista sen sijaan on, että kulkureitit korttelien sisäpihalle toteutuvat kaavan mukaan, jotta Yo-talon sisäpihasta ei tule samanlaista vajaakäyttöä kuin nykyään.

Osassa taloyhtiöitä huolta on aiheuttanut Kauppakadun ja Kuninkaankadun kulmaan tuleva korkea (6-7 krs.) talo, mutta varjotarkastelun mukaan haittoja ei pitäisi olla. Samoin rakennus mielestäni luo kiinnepisteen koko kadulle nykyisen lähiölättänän sijaan.

Kaupunkikuvallisesti erinomaista on muuten sekin, että kaavaan tulee määräys liiketilasta Kauppakadun ja Kuninkaankadun kulmassa (aiemmissa havainnekuvissa paraatipaikalla oli sisäänkäynti parkkiluolaan). Tästä olen itsekin jossain kohtaa avautunut.

Kortteli 13. Lisää kaupunkia läntiseen keskustaan.
Kortteli 13. Lisää kaupunkia läntiseen keskustaan.

Tuomiokirkonkadun katusuunnitelma

Tuomiokirkonkadun kävelykatusuunnitelma tulee hyväksyntään, ja pitäisi tulla toteutukseen 2016. Kukaan ei muistutuksissa esittänyt hylkäämistä, mitä voi pitää jopa jonkinlaisena ihmeenä. Huomioita tuli lähinnä penkkeihin (juoppouspelko!) ja huoltoajorajoituksiin liittyen (suunnitelmissa ajateltu 7-11 ja 19-22). Penkkien osalta yritetään ratkaisuksi sellaista muotoilua, joka häiriökäyttäytymistä vähentäisi. Itse olen vähän skeptinen sen suhteen, mutta tärkeintä on että penkit tulevat.

Huoltoajossahan perinteisenä  ongelmana on se, että jos sallittaisiin kaikenaikainen huoltoajo, olisi tuolla aina kuorma-auto parkissa, kuten Iso-Roobertinkadulla Helsingissä. Vielä parempi olisi vain aamuaikaisen huoltoajon salliminen, mutta en oikein usko, että ainakaan kaikki yritykset ja kuljetusliikkeet saisivat asioita tällä tavalla toimimaan – tässäkin ylimääräistä vastakkainasettelua on syytä välttää.

 

Hatanpään valtatie välillä Hatanpäänkatu-Nuolialantie

Hatanpään valtatien pyöräilypääväylän edistäminen jatkuu. Ei isompia huomautuksia, mutta ajattelin pontena esittää vielä, että bussipysäkkien suhteen tehtäisiin samanlaista turvallisuustarkastelu (kaiteita jne.) kuin Hatanpään valtatien alussakin. Erivärinen päällyste koko matkalta olisi myös ollut ihan hyvä (nyt erilainen väritys tulee pysäkkien ja autoteiden ylitysten kohdille). Jossain meilläkin olisi syytä myös näkyä pyörien kääntymiskaistoja, vaikka liikennevirta olisi vähäisempikin – aika kevein perustein näitä autoteillekin tehdään.

Kaikesta huolimatta varsin hyvä suunnitelma, jota tuon bussipysäkkiponnen avulla voisi parantaa. Samoin katumerkintöihinkin pitäisi taas kerran kiinnitää erityistä huomiota. Merkittäviä lisäkustannuksia nämä eivät suunnitelman hintaan (n. 1 MEUR) toisi.

 

 

One thought to “Yhdyskuntalautakunnan lista 9.6.2015”

  • Anonyymi

    Kortteli 13 loistava! Hatanpäässä on jotakin pieniä ongelmia, eikö melkein kannattaisi laittaa viimeistelyyn kahdkesi viikoksi? Esimerkiksi Hatanpään hesburgerin kohdalla olisi tilaa leveämpäänkin ihan helposti. Muistutusten hyviä ajatuksia huomioitu laiskasti, vaikka väriasvaltti hyvä.

    Vastaa

Leave a comment to Anonyymi Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *