Pitkä lista, paljon asioita.

Ajankohtaiset asiat

Esittelyssä muun muassa Tesoman täydennysrakentamista, Hämeenkadun joukkoliikennekatukokeilun vaikutusten arviointia ja listalla oleva viherverkkosuunnitelma. Raportoin näistä myöhemmin.

Hervannan lukion alueen täydennysrakentaminen

Lisää kaupunkia Hervantan
Lisää kaupunkia Hervantan

Pidän suunnitelmaa ihan hyvänä kompromissina. Uutta kerrosalaa 14 000 k-m2, ja tehokkuusluvut nousevat aika korkeiksi. Hervannan täydentyminen korttelikaupunginosaksi jatkuu (mikä tietenkin herättää myös närää paikallisissa). Pysäköintiin liittyen normitusta on saatu Hervannassakin kohdilleen (1 ap / 120 m2, vuokra-asunnoissa 1 ap / 140 m2), mutta ehkä vieläkin vähän antaisin lievennystä.

Härmälän teollisuusalueen muutos toimitila-alueiksi

Facebook-sivullani käytiin taannoin hieman kiistelyä siitä, millaisia yrityksiä tarvitaan (teollisuus vrt. muut toiminnat). Härmälässähän ollaan tapahtuneiden tosiasioiden äärellä sen suhteen, että teollisuusalue on vähän kuin itsestään muuttanut käyttötarkoitustaan.

Rahola, tontin käyttötarkoituksen muutos

Täydennysrakennetaan vuokra-asuntoja ja tuettuja asuntoja. Ja kukaan ei vastusta asiaa! Hyvä raholalaiset!

Nimistömuutoksia

Kadunnimitoimikunnan toimialaa, joten ei oikein huomautettavaa. Tampere-talon eteen (aivan omille kulmilleni!) tulee Muumipolku.

Härmälän poikkeamishakemukset

Kerrosalaa halutaan ylittää ja autopaikoja rakentaa vähemmän. Varsin ok, kaavoitus olisi pitänyt ehkä alun perinkin hoitaa näille linjoille.

Tampereen vihreä keskusta – keskustan viherverkko ja sen kehittäminen

Olen itse asiassa sen verran pettynyt ohjelmaan, että pitää miettiä hieman toimenpiteitä asiaan liittyen. Viherverkko on muutakin kuin kävelyreitit ja puistoympäristö, nimittäin se on luontoa myös. Eikä tämä ole edes mitään hippeilyä.

Olen siis sitä mieltä, että keskusta on keskustaan, mutta aika pienin toimenpitein niittyjen lisäämistä, nurmikoiden luonnon monipuolistamista, lahopuiden säästämistä ja perhoskasvien käyttöä voisi listä. Eikä niitä lahopuita tarvitse edes jättää sijoilleen, vaan siirtää keskustassa hieman villimmille alueille (kuten Pyynikin metsiin), joista niitä on hyötyä.

Jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnitteluohje

No nyt! Käytännössä Liikenneviraston uudet ohjeet mahdollistavat sen, että tamperelainen pyörä- ja jalankulkusuunnittelu voidaan saada säädyllisille urille. Poliittista tahtoa ei tietenkään mikään ohje korjaa. Blogaan enemmän, mitä tämä tarkoittaa, kun päätös lyödään pöytään, mutta on tätä odotettukin.

Katusuunnitelmat Petsamossa

Vaikuttaa ok:lta. [EDIT: Alun perin tässä oli puhetta siitä, että tuohon tulisi kevli, mutta onneksi tulin korjatuksi sen osalta, miten liikennemerkki tuossa kohdassa kannatti lukea.]