Laukontorin paviljonki, kaavan hyväksyminen
Ei erityistä huomautettavaa, jatkovalmistelussa pitää vain huomioida pyöräteiden tekeminen uusien suunnitteluohjeiden mukaisesti. Tähän pitänee löytää jonkinlaiset vakuutukset. Hyvänä asiana on se, että kaavassa ohjataan nykyinen yleisö-wc paviljonkirakennukseen, mikä voi tehdä käyttämisestä mukavampaa.
Kissanmaankadun täydennysrakentaminen, kaavan asettaminen nähtäville
Vanhoilla kotikulmillani tapahtuu, kun Kissanmaan Valintatalon talon päälle rakentuu parikin uutta kerrostaloa, eli lähinnä asuntoja (100-150 kpl, riippuen siitä, kohdistuvatko opiskelijoille) ja kivijalkakauppoja. Vaikuttaa hyvältä, ja voi auttaa lopulta aika lähellä keskustaa olevaa Kissanmaata uuteen nousuun.
Kanslerinrinteen ja Kalevantien poikkeushakemus
Technopolis hakee täydennysrakentamislupaa mm. Kalevanrinteen yläkerrosten täydennysrakentamiselle. Voisi tietenkin rakentaa kerralla kunnollista, niin ei tarvitsisi täydentää myöhemmin, mutta käy se näinkin.
Liikenteen onnettomuusraportti ja liikenteen kehitysraportti v. 2013
Tästä saadaan varmasti puhetta aikaiseksi. Valtaosaltahan liikenneonnettomuudet ovat kolarointeja, mutta henkilövahinkojen tullessa kuvaan mukaan, puhutaan yleensä autojen ja polkupyörien tai kävelijöiden välisistä törmäyksistä. Jos luette raporttia, ”polkupyörä- ja jalankulkuonnettomuudet” eivät suinkaan tarkoita siis onnettomuuksia, joita polkupyörät ja jalankulkijat olisivat aiheuttaneet, vaan onnettomuuksia joissa he olivat osallisina. Esimerkiksi näin.
Kuolemaan johtanut jalankulkijaonnettomuus sattui Juvankadun – Muinaishaudankadun
liittymän suojatiellä. Henkilöauto oli ajanut Juvankatua pohjoiseen. Autoilija ei nähnyt
Muinaishaudankadun liittymässä Riipuksenkadun suunnasta tullutta jalankulkijaa.
Henkilöauton ikkunat olivat huurussa ja jäässä. Jalankulkija jäi auton alle ja menehtyi
sairaalassa saamiinsa vammoihin.
Sinänsä onnettomuuksia, joissa polkupyöräilijä tai jalankulkija on osallisena on suhteellisen vähän (16 %), mutta henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista näitä onkin jo 50 %. Yksittäisistä paikoista vaarallisin on muuten aivan omilla kulmillani, Kalevan puistotien ja Lähteenkadun risteys (1 jalankulkuonnettomuus ja 4 polkupyöräonnettomuutta). Kun auto osuu ihmiseen toisen auton sijasta, silloin sattuu.
Polkupyöräilijöiden ja jalankulkijoiden keskeisin vaaranpaikka – ylitys Tullista Lähteenkatua pitkin Sampolalle ja Kalevaan. Jotain tarttisi tehdä, mutta sillä välin kannattaa pitää silmät auki. |
Liikenteen kehitys v. 2013 ei näytä erityisen rohkaisevalta: sekä joukkoliikenteen että kevyen liikenteen osuudet ovat hieman notkahtaneet. Joukkoliikenteessä uskon uudistuksen tuottavan hyötyä ainakin pidemmällä aikavälillä, mutta pyöräilyssä tarvittaisiin päätöksenteossakin hieman uutta asennoitumista, jotta päästäisiin kaupunkistrategian mukaisiin tavoitteisiin.