Ehkäpä olennaisin asia, Kalevan Prisman kaava, vedettiin pois. Muita asioita riittää.

Vihreän valtuustoryhmän aloite kehittämiskävelyistä 

Todetaan, että näitä tapahtuu jo kaavakävelyjen muodossa, ja niin tapahtuukin. Menisin itsekin jo heti  tiistaina, jos lautakunta ei olisi samaan aikaan.

Petsamon rakennusympäristön säilyttäminen

Kaava on ollut vireillä kauan, ja tarkoituksena on lähinnä Petsamon erikoisuuden säilyttäminen nykytilassaan. Rakennusoikeudet itse asiassa laskevat hieman kummallisesti, paitsi ullakko- ja ulkorakennusrakentamisen osalta: toisin sanoen suurempia linnoja ei saa Petsamoon enää rakentaa, mutta samoihin pihoihin voidaan rakentaa lisääkin.

Kalevanrinteen itäosan asemakaava

Tulee hyväksyttäväksi, ei erityisiä huomautuksia, ihan kelpo kaava jossa varaudutaan vahvasti ratikan tulemiseen. Näkyy lähes kaikessa, kuten autopaikkanormissa, mutta ei valitettavasti katupysäköinnissä.

Ullakkorakentamiskaavat, Aleksanterinkatu ja Makasiininkatu

Ei huomautettavaa. Jos saisi viistettyä vaatimusta lisäpysäköintipaikoista pois, niin hyvä olisi. Saa nähdä, miten käy kokouksessa.

Tuomiokirkonkadun katusuunnitelma

Sokerina pohjalla, tämä nyt on jotain, mitä ei voi hyväksyä, oikeastaan ihan vain käytännön syistä. En usko, että pormestariohjelman tavoitteita saavutetaan, kun pyöräily tehdään hankalaksi ja kävelykin siinä samalla vähän turvattomaksi. Mielestäni Tampereen polkupyöräilijät tiivistävät ongelmat muistutuksessaan ihan hyvin:

”Jos suunnitelmat toteutetaan sellaisenaan, Tuomiokirkolta Hämeenkadun risteykseen pyöräiltäessä pyöräilijän on ensin ajettava ajoradan oikeassa reunassa. Satakunnankadun liittymässä pyöräilijän on ajettava diagonaalisesti risteysalueen läpi kadun vasemmalla puolella olevalle yhdistetylle jalkakäytävälle ja pyörätielle. Rongankadun liittymän jälkeen väylä muuttuu erotelluksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi ja Kyttälänkadun liittymän jälkeen kävelykaduksi, jossa pyöräily on sallittua.”

Niin, itsellänikin kesti kauan hahmottaa mitä tuossa meneillään. Ja jos asia on vaikea pohtia katusuunnitelmaa (alla) katsoessa, niin onpa lainmukainen pyöräily vaikeaa sitten ihan arkipäivässäkin.

Ainakin lakia noudattavan pyöräilijän (ja kävelijöiden, siinä samalla) hermot lienevät koetuksella.

Kadun valmistelussa pitäisikin löytä ratkaisu, esimerkiksi pyöräväylän avulla, jossa pyöräilijän asema säilyy samanlaisena koko kadun ajan. Samalla vähenevät riskit siitä, että pyöräilijät tulevat luvattomasti törmäilemään jalkakäytävälle – tai siitä, että törmäilevät jalankulkijoihin ihan luvallisesti yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä.

2 thoughts to “Yhdyskuntalautakunnan lista 13.5. – miten rakentaa turvallinen Tuomiokirkonkatu?

Comments are closed.