Facebookissa liikkui havainnollinen video Sao Paulon kaupunkikuvan siistimisestä mainoksista. Jotain tuollaista kaipaisi Tampereellekin, etenkin kun Siisti Tampere -kampanja on keskittynyt lähinnä roskien ja osa valtuutetuista ihmisroskien siistimiseen.

Ihan tuolle Sao Paulon linjalle en lähtisi – ainakin videon perusteella näyttää siltä, että kaupungissa vähän vieraampi ei välttämättä edes kaikkia liikkeitä kunnolla löytäisi. Vaikea sanoa, sillä mainonnalla on kuitenkin myös arvonsakin, vaikka sitä ei aina tunnista.

Tulevaisuudessa tietenkin mobiililaitteet ohjaavat kauppoihin entistä enemmän, jolloin kaupunkikuvaan ahdettuja mainoksia tarvitaan informaatiotakin antamaan entistä vähemmän. Mainontana se on tietenkin yleensä myös parempaa ja kohdistetumpaa kuin kadunvarsikyltit, joilla yritetään yleensä tavoittaa kaikki vähänkin mahdolliset asiakasryhmät.

Lähtisin kuitenkin itse liikkeelle aika ilmeisistä:

  • Pyöreät JCDecaux-mainostolpat Hämeenkadulla. Jos tilaa on muutenkin vähän pyöräilijöille, kävelijöille ja autoille, niin eivät nuo ainakaan liikennevirtaa auta.
  • Parkkipaikkojen satunnaiskäyttö mainontaan. Tässä tietenkin auttaisi jonkinlainen pysäköinninvalvonnan normituskin, tai ainakin maksupolitiikan muuttaminen.
  • Talonpäätyihin tai remonttikohteisiin tuotavat mainoslakanat. Tämä nyt ei vaatine selitystä, jos on katsonut tuon videolinkin.

Suoran demokratian paikka?

Mainonna lisääntyminenhän on tapahtunut muuten pikku hiljaa lobbaamalla ja hivuttautumalla. Takana ei varmaankaan ole mitään salaliittoa, vaan ihan evolutiivinen kehitys, jossa mainosfirmat pyrkivät kasvattamaan omaa markkinaansa. Samasta syystä saavutetuista mainostiloista luopuminen on varmasti hankalaa, ja johtaisi loppumiseen monella tasolla.

San Paulossa gallupit osoittavat kuitenkin kansalaisten tuen olevan tuon kiellon kannalla, ja jotenkin veikkaan että Tampereella tulokset olisivat samansuuntaisia. Aivan mahtava aihe siis neuvoa-antavalle kansanäänestykselle, kaikilla kun on asiasta aivan riittävän perehtynyt mielipide.