Lokakuun ensimmäinen lautakunnan kokous keskittyy täydennysrakentamisen käsittelyyn.

 

Ajankohtaiset asiat

Ajankohtaisissa asioissa on niin Rongankadun suunnitelmat kuin Valtatie 12 muuttaminen kaduksi. Mitä olen Rongankatua tutkaillut, suunnitelma on edelleen varsin hyvä: pyöräilyn ohella kadun bussipainotus olisi lisääntymässä. VT12:n kadunottopäätös tulee tietenkin ajankohtaiseksi tunnelin käyttöönoton myötä.

 

Rakennuskiellon määrääminen Tampellassa, Pursikatu 4

Oli jäänyt pöydälle kun viime kokouksessa, josta olin pois. Periaatteessa minusta tuossa olisi mahdollisuuksiakin täydennysrakentamiseen, mutta toisaalta ymmärrän Maakuntamuseon lausuntoakin. Sinänsä päätöksentekoa helpottaisi, jos olisi reitti saada paikalle varmasti hyvillä arkkitehtuuriratkaisuilla toteutettu kohde – tästä en nyt ole niin varma.

 

Asemakaavan suunnittelun jatkaminen, Kullervonkatu 19, Aaltosenkatu 21

Täydennysrakentamista Tammelassa, ei ongelmia. Tämä on oikeastaan ensimmäinen osa kokonaisuutta Kullervonkadulla, joka jatkuu sitten nykyisen Nesteen huoltoaseman täydennysrakentamisella Tammelan puistokadun varressa. Asemakaavaan ei ole huomauttamista, ja käy sekin, että Kullervonkatu rauhoittuu katualuetta hieman kaventamalla. Nykyisinhän tällä kohdalla on parkkipaikka, eikä todellakaan mitään kivijalkakauppakorttelia, kuten suunnitelmassa.

Pinkola katuympäristössään
Uudiskohde katuympäristössään. Nykyisin tällä kohdallahan on parkkipaikka.

 

Asemakaavaehdotus nähtäville, Pyynikki, Pyhäranta, asemakaava 8561

Vanha toimistorakennus korvaantuu asuintalolla. Ihan käypä suunnitelma, pysäköintinormin muutoksesta pitää kysyä – joissakin kohteissa on alkanut tulla vastaan sitä, että taannoin hyväksyttyä pysäköintipolitiikkaa pitäisi normien osalta ehkä ensi vuonna jo hieman päivittää.

 

Asemakaavaehdotus nähtäville, Perkiönkatu 65-69, 73-75, Härmälä

Hyvä vain, Tampereen vuokratalosäätiö pystyy toteuttamaan kohtuuhintaista asumista kohtuuhintaiselle alueelleKes, ja Härmälän suunta kaupungissa täydentyy. Tämähän on jossain ajatelmissa tulevaisuuden ratikkareittiä matkalla Pirkkalaan.

 

Keskustan kävelyreitin opastinjärjestelmä

En täysin ymmärrä, miksi tämän tason asiat tuodaan edes lautakuntaan, vaan mielestäni voisivat mennä viranhaltijapäätöksellä, joista lautakunta voisi ottaa itselleen sitten otto-oikeudella päätöksentekoon. Nyt kun tämä tulee lautakuntaan, on ennakkokeskustelun perusteella arvattavissa vähän hankala keskustelu muutaman kymmenen tuhannen opasteiden läpiviemiseksi.