Yhdyskuntalautakunnan lista 21.2.: Sammon valtatie ja Aakkula täydentyy

En pääse kokoukseen, mutta ajattelin muutamia huomioita heitellä. Koko lista löytyy kaupungin sivuilta.

Ajankohtaiset asiat

Olennaisena asiana Tesoman rautatiekorttelin esittely. Tässä on syytä olla tiukkana, että lähijunaliikenteen, ja Tesomalle kaupunkimaisen keskustan, mahdollistava ratkaisu syntyy ja että kaavaa hakeva POK tämän myös ottaa asiakseen. Eräs esimerkki tällaisesta on metroaseman yhteyteen tehty kauppakeskus Lauttasaaressa (kuva). Jotenkin olisi tärkeää, että alueelle syntyvät kauppa, asunnot ja toisaalta kulkuyhteydet Tesomalla integroituisivat lähijunaseisakkeeseen.

Lauttasaaren kauppa, metroasema ja asunnot. Kuva: Janne Wahlroos

Lauttasaaren kauppa, metroasema ja asunnot. Kuva: Janne Wahlroos

Esittelyssä myös asukaspysäköinnin ratkaisut Kalevaan, joita on pitkään ajettu. Se tulee myös listalle, ja pitäisi olla läpihuutojuttu nyt päätösvaiheessa.

 

Asemakaavaehdotuksen asettaminen nähtäville, Pappila

370 asukasta Sammon valtatien varteen, osin opiskelija- ja osin muita asuntoja. Olennaistahan on se, että Sammon valtatien profiili saadaan parempaan käyttöön ja entistä enemmän asumiselle. Tätä pitää myös joukkoliikenteellä tukea.

 

Asemakaavaehdotuksen asettaminen nähtäville, Aakkula

Olenkin tätä kohdetta bussista 6 aina katsellut, ja miettinyt liikehuoneiston tyhjennyttyä että asumista tontille mahtuisi. Hyvä kun asiaan on tartuttu, ja ihan riittävää tehokkuutta tuolle alueelle tulee.

Havainnekuva Messukylän täydennysrakentamiskohteesta

Havainnekuva Messukylän täydennysrakentamiskohteesta

 

Katusuunnitelma, Leinolankatu

Tästä käytäneen vielä keskustelua, sille itse on ainakin vaikea kahta ajatusta katusuunnitelmaan liittyen:

1) Miksi on päädytty esittämään kadun saneeraamista 40 km/h nopeusrajoitukselle, kun lautakunnan viime vuoden lopulla hyväksymä nopeusrajoituspolitiikka on esittänyt Leinolankadullekin tulevan 30 km/h -rajoituksen. Katusuunnitelman pitäisi tukea tätä tavoitetta.

2) Tähän samaan päätökseen liittyen on ajateltu, että 30 km/h -alueilla voitaisiin pyöräilyä sijoittaa kadulle (alle 12-vuotiaathan voivat pyöräillä jalkakäytävällä). Tuntuu erikoiselta, että lautakunnan päätökset eivät siirry katusuunnitelmiin.

Onneksi tässä on vielä asiaa selvitellä ennen kokousta, jotta saadaan asia fiksusti ratkaistua.

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Tampere, Yhdyskuntalautakunta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *