Yhdyskuntalautakunnan lista 14.6.

Taas huomaa kesän tullen kun lista on niin pitkä että viikonlopusta merkittävä osa kuluu sen parissa. Toivottavasti saadaan nuijittua päätöksiä pöytäänkin.

Ajankohtaiset asiat

Ainoana, ja yhtä kaikki merkittävänä, asiana on yleiskaavan esittely – tämähän alkaa kohta lähestyä valmistumista. Koska kaikkiin asioihin ei voi ottaa kantaa, ajattelin painottaa edelleenkin Amurin järkevää täydennysrakentamista, samoin kuin sitä, että Nekala-Viinikka -akselin potentiaali otetaan
hyötykäyttöön myös asumisen osalta. Viinikan (nyky-)yrittäjäthän ovat tätä vähän vastustaneet, mutta en oikein näe, että meillä on varaa jättää noin keskeistä aluetta hyödyntämättä asuntotuotannossa. Tässähän on taustalla sekin, että keskustaan tulevat kaupalliset neliöt voivat useampia kuluttajia palvella.

Isoimmat väännöt edessähän tulee olemaan siitä, miten ratkaistaan eräiden rantojen käyttö, jotka ovat nyt yksityisinä rantatontteina. Siitä lisää vielä myöhemmmin.

 

Ratikkakadut, Itsenäisyydenkatu, Sammonkatu, Teiskontie

Nämähän ovat nyt tulossa takaisin vähän surullisenkuuluisan palautuksen jälkeen. Asiaa ajaneilta voisi toki kysyä, onko tuo lisätty kääntyminen Itsenäisyydenkadulta Tammelan puistokadulle nyt aivan varmasti tuon arvoista (olen jossain yhteydessä kuullut arvion 400 000 eurosta, tuon voisi yhtä kaikki tarkistaa, mutta kuulostaa ihan mahdolliselta suunnitelman kokonaiskustannukset huomioiden). Esimerkiksi bussireitit saadaan toteutettua muutenkin. Itselleni on kuitenkin tärkeintä saada nämä nyt jollain tasolla läpi, joten olen ihan yhtä lailla päätöksestä sitten vastuullinen, ei siinä.

Sammonkadun ja Teiskontien osalta ei muutoksia ole tehty niin paljon, jonkun verran  erilaisia tarpeita on kuitenkin vielä huomioitu. Erästä detailia vielä kokoukseen mennessä toivottavasti viilattaneen, nimittäin tuota ao. kuvassa näkyvää kääntymistä Sammonkadulta Joukahaisenkadulle, joka viime vaiheissa on lisätty. Tämänhetkisessä kuvassahan näyttää nimittäin siltä, kuin autojen kääntymiskaista veisi pyörätien toisen kaistan n. 5 senttimetrin levyiseksi. Eräs valpas kansalainen tämän huomasi ja olen tästä jo ollut virkamiehiin yhteydessä, ja tuossa pyörätien olosuhteita vielä parannettaneen. Kannattaa olla yhteydessä, jos jotain kummallista havaitsee.

Uimahalli_kaantyminen

Tässä piirroksessa tosiaan näyttää hieman siltä, kuin toinen pyöräkaista olisi uuden kääntymiskaistan (mur) kohdalta 5 senttimetrin levyinen. Asiaan on toivottavasti tulossa korjausta.

 

 

Ratikkakadut, Hervanta (Hervannan valtaväylä, Insinöörinkatu jne.)

Näistä olennaisin on kaupunkiympäristön osalta Insinöörinkatu, joka tukee hervantalaisen kävelykeskustan syntyä, ja samalla pyöräilyn sekä jalankulun olosuhteet paranevat. Samalla ratikkapysäkin tienoilta, eli Duon edestä, henkilöautojen läpiajo kielletään – tonteille ajaminen säily kuten ennenkin.

 

Insinöörinkatua tulevaisuudessa Duon edessä. Kelpaisi.

Insinöörinkatua tulevaisuudessa Duon edessä. Kelpaisi.

Suunnitelmista jätettyihin muistutuksiin liittyen sitä kyllä aina mietin, että miksi juuri Tampereella ei ole mahdollista rakentaa pyöräteitä ja jalkakäytäviä eri tasoon, kun se muualla onnistuu. Tässä on taas kerran aineksia omaan tulevaan kuntavaaliohjelmaani. Toinen hämmentävä asia on Tampereen ympäristönsuojeluyhdistyksen puheenjohtajan muistutus, joka antaa kuvan siitä että hän on ihan kaikilla tasoilla ratikkaa vastaan – vetoamalla sellaisiinkin menettelytapavirheisiin joita ei ole olemassa. Muistutus kannattaa lukea, yhtä kaikki.

Muihin katuihin liittyen en heti huomannut mitään kovin erityistä. Hermiankadulla on toki sääli, että pysäkkiä ei alkuvaiheessa tule, mutta tässä Technopolis saisi kysellä TTY:ltä, että kannattiko alkuperäistä linjausta yliopiston tontin läpi vastustaa. Se on vieläkin päätös, jota en voi oikein millään tasolla käsittää. Tarvitsee vielä perehtyä muistutuksiin toisen kerran ennen kokousta.

Muut asiat

Tulevat pitkälti pöydältä päätöksentekoon, eikä niihin ole kovin paljoa sanottavaa. Härmälän lentokonetehtaan purkaminen on sääli, mutta en ala sen kummemmin asialla spekuloimaan.

Hyvä olisi, jos liikenteen rauhoittamispolitiikka saataisiin hyväksyttyä, mutta en listan pituuden perusteella pidä asiaa erityisen todennäköisenä.

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Tampere, Yhdyskuntalautakunta.

Keskustelu

  1. Ymmärsin, että ratikkalinjan vetäminen läpi kampuksen oli ongelma siksi, että tärinä häiritsisi jotain analyysilaitteita. Mutta onko tuo siis ongelma, joka voitaisiin korjata muutenkin kuin vetämällä linja kampuksen ulkopuolelta? Ja mitä tarkoittaa, että Hermiankadulle ei tule alkuvaiheessa pysäkkiä – ollenkaan?

    Kiitos, kun jaksat näitä yhteenvetoja kirjoitella. Itsehän näitä ei tulisi googlailtua, joten on näppärää saada ne suoraan syötteenlukijaan. Vielä jos voisi tilata sellaisen yhdyslautakunnan, tai oikeastaan kaikkien lautakuntien Hervanta-editionin!

    • Hermiankadun osalta raide menee varikolle, mutta linjaa toistaiseksi ei.

      Tuo TTY:n lausunto liittyi aikoinaan osin siihen, että oli huoli teekkareista, jotka saattaisivat jäädä ratikan alle (sic) piha-alueella ja osin kai noihin analyysilaitteisiin. Sitä minä vain ihmettelin, miksi Kampus-areenan rakentaminen ei moisia vaikutuksia tuottanut. Ratikka itsessäänhän ei tärinöitä aiheuta, ja esimerkiksi Helsingissä Viikin kampukselle ratikkaa kaavaillaan, jossa laitteita on myös. Otaniemeen on rakennettu puolestaan räjäyttämällä ja louhimalla metro.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *