Yhdyskuntalautakunnan kokous 15.4.

Esteettömyysohjelman (2009-2016) eteneminen

Käsiteltiin yllättävän paljon yleisiä asioita myös yhdyskuntalautakunnan tontin ulkopuolelta. Eriytetyt pyörä- ja kävelytiet ovat myös esteettömyskysymys. Kaiken kaikkiaan esteettömysasiamies vaikutti tyytyväiseltä siihen, miten paljon pystyy asioita edistämään, mikä on tietenkin mukava kuulla.

Keskustan viherverkkosuunnitelma

Oli mukana ajankohtaisissa asioissa. Keskeisiä kohteita tulevat olemaan Eteläpuisto, Kalevan urheilupuisto ja Iidesjärven perhepuisto. Kysyin taannoisen valtuustoaloitteemme (lisää grillauspaikkoja kansalaisille puistoihin) perään, ja tuleva vastaus vaikuttaa vähän nihkeältä, vaikkakaan ei toivottamalta. Hieman hassua tietenkin, että kaupungin grillauspaikat edellyttävät laajoja viheralueita, samaan aikaan kun niitä on hyvinkin pienissä kulmissa taloyhtiöiden pihoilla.

Ratapihankadun kaava

Keskusteluasioissa esiteltiin vanhan tavara-aseman siirron teknistä toteutusta. Hinta-arviohan on kohonnut matkalla 1,2 miljoonaan euroon, johtuen tavara-aseman pohjan rakenteista: osa aseman sokkelin alaisesta arinasta nojaa (1900-luvun alusta katsoen) edistyksellisesti pohjapaalujen päällä, kun taas osa ei, joka vaatii lisätöitä. Kaiken kaikkiaan esitys vakuutti siitä, että rakennus ylipäätään pystytään siirtämään.

Hyväksyimmekin sitten suunnitelmat esityksen mukaan: kohonneenkin hinta-arvion puitteissa siirto tulee kunnallistekniikan jne. takia edullisemmaksi kuin tavara-aseman kiertävä vaihtoehto. Lisäksi, kun tavara-asema saatiin nyt suojeltua, ei poliittista voimaa tavara-aseman kiertävälle kaavalle ollut olemassa. Omasta mielestäni vähimmäistavoitteet (tavara-aseman suojelu, jalankulun ja pyöräilyn pääväylän toteutus riittävän laadukkaasti, riittävä lisärakentaminen) ovat saavutettavissa.

Täydennysrakentamiskohteet

Lapintie 9:n täydennysrakentaminen meni esityksen mukaan, ja mikäli muutkin taloyhtiöt tästä rohkaistuneena lähtevät suunnitelmiaan toteuttamaan tulee Lapintielle ihan kelpo kokonaisuus.

Postitalon täydennysrakentamisessa on sen sijaan kiusallisena piirteenä Rongankatuun rajoittuva VR:n autolastaussilta, jota ei historian saatossa ole saatu poistetuksi. Asia odottaa ilmeisesti aseman kannen järjestelyjä, joten saa odottaa aika pitkään: kaava nyt kuitenkin poiston mahdollistaa, ja samalla olisi syytä tutkia Rongankadun pyöräilyjärjestelyt selkeämmiksi.

Vuoreksen Isokuusen katusuunnitelmat

Vuoreslaisten katuihin käytetään ainakin reilusti rahaa, joka tietenkin herättää kysymyksiä jo ihan yhdenvertaisuudestakin: suotavaa olisi, että Vuores väkeä alkaisi vetämään. Esim. pyöräilijöiden huomautukset olivat katusuunnitelmiin vaikuttaneet, joten muistutusten tekemistä kannattaa eri ryhmien jatkossakin harrastaa.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Uncategorized.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *