Kaksi Hämeenkatua – toinen autoille ja toinen muille

Aamulehti uutisoi keskiviikkona ja torstaina suunnitelmista uudeksi Hämeenkaduksi, jolla henkilöautoliikenne lopetetaan ensin itäpäästä, ja myöhemmin mahdollisesti myös länsipäästä. Vihreät ovat muuten tätä olleet ajamassa ja vauhdittamassa XL-koalitiossa kaikkein eniten, ja kiitos nyt kuuluu monien muiden ohella ainakin Olli-Pojalle.

Joukkoliikenne ja jalankulkijat olisivat nykyisen liikennevalotuskailun sijaan pehmeämmin jaetussa tilassa – jolloin lehden mukaan ”jalankulkijat puikkelehtivat kahtakymppiä ajavien bussien ja ratikoiden välistä kadun yli.” Hämeenkadun itäpuoli on muuten 300 metriä pitkä.  Ero sillä, meneekö bussi kahta- vai kolmeakymppiä on 13 sekuntia, eli noin puolikkaan liikennevalo-odottelun verran. Matelua on monenlaista.

Entäs kansa?

Lainaan suoraan Aamulehden toriparlamentin kommentteja:
 
Hyvä-hyvä, tulee lisätilaa narkkareille ja deekuille, kun tuo ”kaupunkilaisten yhteinen olohuone” kasvaa isommaksi.”

Kielletään Hämeenkatu kaikilta. Bussit ja muut moottoriajoneuvot saastuttaa ja meluaa, ne pitää kieltää hämpiltä. Polkupyöräilijät sotkevat, ajelevat missä sattuu, eikä noudateta liikennesääntöjä, ne pitää kieltää hämpiltä. Jalankulkijat sotkevat ja seisoskelevat keskellä jalkakaytävää, ne pitää kieltää Hämpiltä.


Näin tapetaan Hämeenkadun liiketilojen toiminta! Jäljelle jää ainoastaan ravintolat jotka myyvät ei oota, kun jakelu niihinkin tyssää! Viistokadun veitte. Viekää loputkin.

Oma Hämeenkatu autoille

Todellisuudessa autoilijoille koittaa paremmat ajat – ja kaikille kadulle jalkautuneille jaetummassa katutilassa eläminen näyttää olevan mahdollista paitsi kaukaisissa maissa (kuten Saksassa), myös Helsingin parhaalla kauppapaikalla, Aleksanterinkadulla:

Daniel Meyer353 Strasse im Zentrum Helsinki

Hämeenkadusta tulee vain parempi: katu on lyhyempi, tiiviimpi ja kaukaakin tuleville helpompi tavoittaa vaikka sitä autolla saisi ajellakaan. Autoilijat saavat nimittäin oman Hämeenkatunsa.

Tämä puolestaan johtuu ihan vuoden parin takaisen lempivalitusaiheen valmistumisesta: Hämpin parkki alkaa olla valmis, ja jos katsotaan oikein tarkasti, niin näyttää siltä, että nämä asiat suorastaan liittyvät toisiinsa (ovelat virkamiehet ja politiikot – iskevät tuollaisia kokonaissuunnitteluun perustuvia ratkaisuja pystyyn vaikka jokaiseen löytyy kansanliike vastustamaan!). Välillä tuntuu, kuin kaupunkikuvan kehityksestä valittajille jokainen muutos näyttäytyisi aina yksittäisenä erillisenä palasena

Kaupunki saisi kyllä markkinoida tätä konseptia paremmin. Hämpin parkistakin kunnon visualisoinnit ovat aika harvassa, ja rakennuttajankin sivuilta löytyvää flash-härpäkettäkin koristaa yhdyssanavirhe, mutta perusidean silti saa irti: ei huolta, tilaa autoille on tilaa aivan yhtä paljon kuin ennenkin – ehkä enemmänkin, kun maan alla ei ole jalankulkijoita tai busseja pyöräilijöitä häiritsemässä.

Deekujen jättimäiseen lisääntymiseen en myöskään jaksa uskoa: jos kaupunkiin rakennetaan kaksi kerrosta, toinen maan alle henkilöautoille ja toinen maan päälle ihmisille, ratikalle ja kaikelle muulle, niin luulisi sen tuovan rahaa keskustan yrittäjillekin vähän tiiviimmässä muodossa. Tällöin myös kaupallinen tila lisääntyy ihan itsestään – joka on joka tapauksessa edellytys myös erilaisten hengailuaukiodien rakentamiselle.

Toisaalta, jos keskustan elämä häiritsee itsessään, tuo uusi ratkaisu siihenkin helpotusta: auto Itsenäisyydenkadulta sisään, nousu Stockmannille tai Pancho Villaan maan alta, ja asioinnin jälkeen tiukasti takaisin maan alle ja omaan autoon. Aivan kuin ei olisi keskustassa käynytkään.


Entäs seuraavaksi?

Enää ei puutu kuin aiemmin käsitelty ratikka hyödyntämään uutta kaupunkitilaa. Tämän lisäksi suurta porua aiheuttanut Rantaväylän tunneli auttaisi ohjaamaan lähiöiden ja maakunnan väen pysäköimään kaupungin alle ennen Hämeenkadulle ilmaantumista, mutta se onkin oman kirjoituksensa aihe.

Ai niin, ja tietenkin Kunkun parkki kaupungin länsipuolelle olisi kova veto myös – vaikka itse pyörinkin leimallisesti kosken itäpuolella, kaipaisi Sokoksen seutu (etenkin Kauppakatuun yhdistettynä) uudenlaista otetta. Keskustan painopiste on siirtynyt ilmiselvästi itään.

PS. Jos emme tunne, mutta haluat tietää koska tänne syntyy blogauksia, suosittelen painamaan tuota oikealla olevaa Facebookin ”Tilaa”-painiketta – muiden jorinoiden ohella myös merkinnät blogauksista tulevat sitten fb-feediin.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
hämeenkatu, ratikka, Tampere, tunneli.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *