Ratikka-asiat alkavat taas näkyä lautakunnan esityslistoilla, kun olennaisia katusuunnitelmia alkaa tulla.
Ajankohtaiset asiat
Ratikkakatujen ohella käydään läpi Hiedanrannan ideakilpailua. Lisää ajatuksia tästä kokouksen jälkeen.
Haukiluoman keskusta-alueen täydennysrakentaminen, asemakaavaehdotuksen hyväksyminen
Ollut jonkun aikaa sitten lautakunnassa ja tulee nyt nähtävilläolon jälkeen hyväksyntään. Matkalla on vaatimuksia rakenteellisesta pysäköinnistä lievennetty pintapysäköintiin, ja pysäköintinormia tarkasteltu. Juuri tällaisissa hankkeissa, joissa toteutettavuus rakennusliikkeen kannalta tulee olemaan vähän rajamailla, uuden pysäköintipolitiikan joustot tulevat tarpeeseen.
Itsenäisyydenkadun katusuunnitelma
Katusuunnitelma on käynyt lautakunnassa muistaakseni pariinkin otteeseen ruodittavana. Asiasta on ollut vähän kinaakin, mutta lopulta lopputulos on minustakin ihan siedettävä: mahtumaan on saatu niin kaksisuuntainen eroteltu pyörätie kadun pohjoisreunalle sekä toisaalta bussipysäkkisyvennykset. Kadun julkisivu toki kärsii, kun katupuita joudutaan pysäkkien kohdalta kaatamaan, mutta tälle ei nyt voi mitään.
On odotettavissa, että tulevan Tammelan stadionin kulmille, Sammonkadun, Teiskontien, Itsenäisyydenkadun ja Kalevan puistotien risteykseen tulee muodostumaan merkittävä joukkoliikenteen vaihtopaikka.
Toinen hankala paikka on tietenkin kadun eteläreunan pyöräilyn poistuminen kokonaan. Tälle korvaavaksi ratkaisuksi tulisi saada järjestely Lähteenkadulle: eräs malli voisi olla vastavirtapyöräily Kalevan puistotien risteyksestä kohti keskustaa.
Teiskontien katusuunnitelma (Liisanpuisto – Uimalankatu)
Perusratkaisu tässäkin ihan ok: pohjoisreunaan tulee eroteltu pyörätie, ja raitiotie kulkee katualueen keskellä. Hyvä, että aikoinaan on tehty riittävän leveitä katuja Kalevaan, niin tuhlaillen tehtyjä autokaistoja voidaan ottaa uusiokäyttöön.
Kuvassa näkyvässä risteyksessä tilanne hieman muuttuu, kun Ilmarinkadulle ei pääse kääntymään vasemmalle. Tästä Pirkanmaan osuuskauppa on esittänyt huolensa huoltoasemansa suhteen. Kulku sinänsä järjestyy kyllä – Ilmarinkadulle pitää kääntyä vain Kaupinkadun kohdalta.
Muuten käy mielessä, että kuvassa näkyvä Ilmarinkadun ja Teiskontien väliin jäävä kolmionmallinen kulmaus (jossa nykyisin on vajaakäyttöinen puisto ja grillikioski) olisi hyvä paikka kaupunkikehitykselle.
Sammonkadun katusuunnitelma
Tähän katusuunnitelmaan olen ehkä tyytyväisin, ja kuten ratikkamateriaalin havainnekuvista on voinut huomata, solahtaa ratikka ympäristöönsä aika kätevästi.
Samalla pitkäaikainen omakin tavoitteeni, laillinen ja jalankulusta eroteltu pyöräily myös kadun eteläreunalla, vihdoin toteutuu. Tämä helpottaa asiointipyöräilyä merkittävästi – sekä tietenkin auttaa uuden Kalevanrinteen asukkaita heidän kivutessaan kohti keskustaa.
Huolia on esitetty kadunvarsipysäköintipaikkojen poistumisesta kadun varresta. Tämähän on monelta osin ihan aiheellinen huoli, kun alueen taloilla ei kovin paljoa pysäköintipaikkoja ole. Olennaista olisi saada alueen pysäköintipaikat asukkaiden käyttöön, ja tähän liittyen selvitystä jo tehdäänkin. Onneksi korvaavien ratkaisujen toteuttamiseksi on vielä hetki aikaakin, niin ristiriidat eivät välttämättä kärjisty yhtäkkiä ja yllättäen.