Paljon asioita, joskin osa varsin keveitä.

Ajankohtaiset asiat – pysäköintipolitiikka

Materiaalit eivät ole vielä tulleet, ja saapa nähdä tulevatko ennen kokousta. Siihen nähden, että tehdään pysäköinti_politiikkaa_, poliitikkoja halutaan vaivata asialla aika vähän. Joka tapauksessa tämä on mielestäni yksi lautakunnan kannalta tärkeimpiä asioita koko valtuustokaudella, kun vaikutukset ovat niin ilmeiset liittyen kaavoitukseen ja maankäyttöön yleensäkin.

Ajankohtaiset asiat – talousarvioon liittyvät valtuustoaloitteet

Asiaa vähän joka lähtöön: useimpia (kuten Juhanan omenatarhaa) voi olla hankala tässä taloustilanteessa tehdä. Joitakin asioita kuitenkin eteneekin kaupungin prosessissa, kuten Opiskelijankadun kevyen liikenteen väylät Hervannassa ja Tammelantorillekin pitäisi saada pyöräparkit kuntoon.

Kaikki aloitteet eivät etene. Olen päätösesityksen tavoin nuivalla linjalla sen suhteen, että joillekin ryhmille (erityisesti torimyyjille) pitäisi tehdä erillinen pitkän aikavälin pysäköintimaksu Tammelan kadunvarsipaikoille (Anna Kontulan aloite). Kadunvarsipaikat on todellakin tarkoitettu lyhyeen pysäköintiin, ja jos pidempiaikaista pysäköintiä kaipaa, niin esimerkiksi Hämpin parkki palvelee huokeasti aivan Tammelantorin vieressä.

Yritänpä itsekin kokouksen tienoilla tehdä erään, sinänsä kustannusneutraalin, talousarviomuutoksen pyöräilyyn liittyen, mutta siitä enemmän myöhemmin.
 
Kaava-asiat 226-229

Peruskauraa. Härmälässä rakennetaan ovelasti asuntoja kellariin, jotta remontit saadaan rakennettua.

Härmälän kaavamuutokset (230-232)

Rakennetaan hieman korkeampia pistetaloja (6-7 krs.) kuin mitä kaavassa alunperin määritellän (5 krs.). Tonttitehokkuus paranee, ja kaavan (hyvin tiukka) autopaikkanormi lieventyy samalla. Näillä mennään, ja härmäläläisetkään eivät asiaa vastusta, mikä on tietenkin aina mukava kuulla.

Poikkeamishakemus Lakalaivassa (233)

Lakalaivan alue paisuu kuin pullataikina, ja nyt pitäisi saada rakennettua rakennuskieltoalueelle liiketilaa (osayleiskaavan tekeminen on kesken). Melkein pitäisi kysyä, mitä virkaa rakennuskiellolla on, jos kuitenkin rakennuttajat saavat tehdä mitä haluavat. Ja kaiken kaikkiaanhan Lakalaiva antaa oudon viestin siitä, että tuetaan kaupunkikeskustan rakentamista.

Toinen ongelma on tietenkin Pirkkalan läheisyys: jos Tampere heittää kapuloita rattaisiin, Pirkkala kyllä myöntäisi luvan mihin tahansa.

Poikkeamishakemukset Vuoreksessa (234-235)

Toivottavasti kukaan ei tutustu Vuorekseen Bingin/Googlen ilmakuvia katsomalla. Enpä muuten tiennyt, että kaupungissamme on  Sartrenkuja.

Halutaan lisää rakennusoikeutta pariin kohteeseen ja vähentää toisessa kohteessa tuntuvasti autopaikkojen määrää (40 -> 23 kpl ja 57 -> 36 kpl), koska asunnot ovat pienempiä kuin alun perin suunniteltiin. Vanhakantainen asuntomitoituksemme ja autopaikkamitoitusjärjestelmämme natisee liitoksissaan. Kyllähän se käy, ja lisäisi samalla joukkoliikenteen kysyntää Vuoreksessa, jolle kaupunkitalouden näkökulmasta on kova tarve.