Yhdyskuntalautakunnan lista 28.4.

Ajankohtaiset asiat

Mukana mm. Pispalan I-vaiheen asemakaava ja Särkänniemen kaava. Molemmat mielenkiintoisia: Pispala suojelun kannalta, ja Särkänniemi liikennejärjestelyjen kannalta. On nimittäin aivan olennaista koko Särkänniemen ja lähialueiden maankäytön kannalta, miten ne saadaan kytkettyä kaupunkiin. Suuren estevaikutuksen luova eritasoliittymä vaikuttaa paljon siihenkin, miten maata kannattaa käyttää.

 

Valtuustoaloite (vihr.) kaupungin ulkoilualueiden palvelujen parantamiseksi

Ihan hyvä aloite, vähän kädenlämpöinen vastaus. Tulevaisuudessa aiotaan parantaa mm. nettisivuilla  puistojen ja ulkoilualueiden saavutettavuutta. Tavallaan toivoisi, että samalla tehtäisiin asiakaslähtöisyyttä sitten kaikkeen kaupungin nettisivujen toimintaan – tässähän referenssinä toimii brittiläinen Manchester.

 

Pienet asemakaavaehdotukset Uusikylässä, Koivistonkylässä ja Pispalassa

Kaikki muuten ok, mutta Pispalaa pitää miettiä tulevan suojelukaavan kannalta. Trendinä on vähän ollut, että Pispalassa yritetään tehdä nyt poikkeushakemuksilla paljon, kun suojelukaava on vasta valmisteilla.

 

Hämeenkadun elävöittämiskokeilu

Asia jäi viime kokouksessa pöydälle, ja sen jälkeen sitä on puitu muun muassa Aamulehden yleisötilaisuudessa. Itselleni asia on selvä: Hämeenkadun muutoksesta kävely- ja joukkoliikennekadusta on sovittu pormestariohjelmassa, ja vaikutuksia arvioidaan valtuustokauden loppupuolella. Elävöittämisessä ei siis tehdä liikenteellisesti mitään muutoksia, vaan tarkoituksena on vain hyödyntä joutilaaksi jäänyttä kaupunkitilaa paremmin. Näinhän tämän pitäisikin mennä – tehdään markkina- ja kansalaispaikka keskelle kaupunkia.

Asiasta on kuitenkin tullut vaikea, ja julkisuudessa esitettyjen puheiden* perusteella asia on etenkin Kokoomukselle hankala. Voikin ajatella, että mikäli Hämeenkadun elävöittäminen etenee valtuustokauden loppukauden ajaksi, on autoilun palauttaminen – joissakin piireissä olennaisena pidetty perääntymistie – astetta kauempana. Koska asiasta on sovittu pormestariohjelmassa, tulee autottomasta Hämeenkadusta jo ennen ratikkaa tehdä niin hyvä kuin mahdollista. Arviointihan tehdään joka tapauksessa sopimuksen mukaisesti valtuustokauden lopussa.

En halua spekuloida asian käsittelyä tiistain lautakunnassa. Koska uskon, että pormestariohjelman hengessä asioita viedään eteenpäin,  toivon että elävöittämisestä päätetään suhteellisen yksimielisesti.

public_parklet

Jos San Fransiscossa ja Las Vegasissa, niin miksei meillä?

 

Tampereen sähköisen liikenteen toimenpidesuunnitelma

Tämä on enemmän kaupunginhallituksen asioita, ja tulee meille vain tiedoksi. Lainaan silti päätösesitystekstiä:

Tampereen kaupunginhallituksen suunnittelukokous päätti kokouksessaan
11.8.2014, että jatketaan toimenpidesuunnitelmaa toteutussuunnitelmavaiheeseen
roolivaihtoehdon neljä ”valtakunnallinen suunnannäyttäjä” pohjalta
kuitenkin niin, että investointien osalta edetään kahden ensimmäisen
vuoden aikana maltillisesti tekemällä tehokkaita ja kohdistettuja toimenpiteitä.

Sikäli vaatii aivan omanlaisen virkamies-kremlologian kurssin, jotta voi ymmärtää, miten yhtä aikaa olla ”suunnannäyttäjiä”, mutta ”edetään maltillisesti”. Käytännössä tässä suunnannäyttäminen Suomessa edellyttää sitä, että muut tekevät vielä vähemmän. Masentavaa.

 

*) Kokoomuksen ryhmäpj. Leena Kostiainen: ”Toinen kuuma aihe keskustan kehittämisessä on Hämeenkadun kehittäminen. Kokoomus peräänkuuluttaa malttia suunnitelmissa. Edellytämme, että asukkaiden ja yrittäjien kanssa käydään perustellinen vuoropuhelu asiasta ennen lopullisia päätöksiä. Keskustan pitää olla tulevaisuudessakin saavutettavissa kaikilla kulkuneuvoilla, myös yksityisautoilla. Myös keskustan asukkaiden pitää pystyä sujuvasti ajamaan kotiinsa.” Tekisi mieleni kysyä, kenelle keskusta-asumisen olennainen kriteeri on sujuva ajaminen kotiin Hämeenkatua pitkin.

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Yhdyskuntalautakunta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *