Yhdyskuntalautakunta kokoontuu jälleen tiistaina.

Ajankohtaiset asiat

Esittelyä muun muassa Ikurin ja Tesomajärven sekä Hervantajärven kaavoista. Hervantajärvi on siitä mielenkiintoinen, että 2000 – 2500 asukasta
olisi tulossa taas yhteen kohtaan ratikkareittiä. Tämähän on hieman herkkä aihe Hervannassa, kun ratikan linjaus muuttuu alkuperäisistä suunnitelmista Arkkitehdinkadulta kohti Hervantajärveä.

 

Kaupunkiympäristön kehittämisen vuosisuunnitelma 2016

Vaikuttaa pääsääntöisesti hyvältä. Ratikkareittiin kohdistuu paljon suunnittelua, ja samallahan siinä laitetaan kuntoon myös pyöräily- ja kävelyolosuhteita. Samaan tapaan mm. Kyttälän (eli nykyisen ydinkeskustan) katuverkon suunnittelua uuteen kuosiin jatketaan. Kun vain mentäisiin riittävän edistyksellisellä linjalla, niin voisi keskittyä asioiden puolustamiseen.

Investointeja olennaisiin pyöräily- ja kävelyreitteihin voisi tietenkin olla luvassa enemmänkin, mutta näihin on lyöty jarrua koko kaupungin tasolla. Olen ajatellut, että vähäisimmillään Kuninkaankadun kävelykatusuunnitelma tulee saada rakenteille.

 

Valtuustoaloite Kalevan puistotien turvallisuuden parantamiseksi

Vasemmistoliiton ryhmän aloite Kalevan puistotien ja Lähteenkadun risteyksen (Sampolan kulmilla) parantamiseksi on saanut ihan asiallisen vastauksen: ylityskohdalle tuodaan liikennevalot. Ihan ok. Itse olisin nopeuksien alentamisen kannalla, mutta se asia täytynee hoitaa erikseen.

 

Teiskon ja Aitolahden kulttuuriympäristöselvitys

Selvitys on valmistunut, ja merkittiäviä kulttuuriympäristökohteita on löytynyt kolmisenkymmentä: niittyjä, peltoja ja maaseutuympäristöjä. On tietenkin eri asia, miten ne tulevaisuudessa säilyvät, kun esittelytekstiinkin on virkamies päästänyt surullisen runollisuuden valloilleen:
”Maaseudun maisema on muutoksessa: viljelymaisemat vähentyvät, niityt katoavat, asuinrakennukset jäävät tyhjilleen ja maatalousrakennukset
rapistuvat.”

 

Teollisuusalueen laajentaminen Linnainmaa/Leinola

Asetetaan nähtäville. Teollisuus- ja toimistotilaa 63 000 kem2 ihan hyvälle sijainnille Sammon valtatien varteen. Tällä kaiketi on tarkoitus vastata puheisiin siitä, että Tampereella ei tarpeeksi kaavoiteta yritysten ja työpaikkojen tarpeisiin. En itse usko, että nimenomaan teollisuuden tilantarve olisi erityisen suuri, mutta mahdollisuuksiahan pitää aina luoda.

Sitä ennustelen, että kaavan käsittelystä tulee nousemaan myös hieman kansalaisten vastustusta. Linnainmaan omakotitaloyhdistys viittaa palautteessaan siihen, että liikennettä ja teollisuutta tulee nyt ”ikiaikaisen” Linnainmaan omakotitaloalueen naapuriin. Linnainmaahan on rakennettu 1950- ja 1960-luvuilla, mutta huolessahan sinänsä voi olla perää. Jatkovalmistelussa huolet varmaankin otetaan huomioon.

 

Tontinjaot ja poikkeushakemukset (Epilä, Pappila ja Teisko)

Ei huommautuksia tai muistutuksia, joten näillä mennään.