Lautakunta kokoontuu vuoden ensimmäiseen kokoukseensa. Koko listan löydät kaupungin ktwebistä.

Ajankohtaiset asiat

Ajankohtaisiin asioihin tulevat valmistelussa pitkään olleet pysäköintipolitiikka ja maksullisten pysäköintialueiden muutokset. Neuvottelut ovat vähän kesken, joten näistä enemmän, kun tulevat lista-asioiksi lähitulevaisuudessa ja raportit julkisuuteen. Hyvään suuntaan ollaan menossa keväisen luonnoksen pohjalta, mutta vielä vähän viilattavaa on.

Yhdyskuntalautakunnan vuosisuunnitelma 2016

Kiireinen vuosi, jota leimaa erityisesti ratikan suunnittelu ja näin ollen lautakunnan osalta ratikkaan liittyvien kaavojen ja katujen hyväksyntä. Kun katsoo ratikan suunnittelupanostuksia, hankkeen parissa tehdään v. 2016 noin 150 henkilötyövuotta. Toivottavasti valtio ei kitsastele, ettei työt mene hukkaan.

Muitakin olennaisia kohteita tulee toteutukseen, kuten esimerkiksi Tuomiokirkonkadun muuttaminen kävelykaduksi, Hatanpään valtatien pyörätiet, Näsijärven rantareitin toteuttaminen pyörille sekä Vuolteentori. Hyvä niin, sillä myös yksityiset rakentajat ovat investoimassa Tampereeseen aika reippaasti.

Asemakaavaehdotukset

Kaavoituspajatso tyhjennettiin vuodenvaihteessa, joten näissä parissa pienessä kohteessa ei huomautettavaa. Pyynikillä entisen Villa Macin tiloihin haetaan käyttötarkoituksen muutosta keskittymään asumiseen, liiketoimintaan ja kulttuuritoimintaan – toivottavasti tätä kautta saataisiin tuonne jotain mielekästä toimintaa.

Hämeenkadun elävöittämiskokeilu, raportti

Asiasta käytiin reilusti keskustelua viime kerralla lautakunnassa, ja nyt 71-sivuinen raportti onkin listalla. Pari havaintoa:

  • Hämeenkadun vetovoima itsessään näyttää kasvaneen, samaan aikaan kun itäisen ydinkeskustan alueella vuokrat muuten ovat (ehkä) painuneet hieman alaspäin. Samanlaista kehitystä ollaan havaittavinaan myös länsipäässä, joten elävöittämiseen asia ei liittyne.
  • Liiketiloja ei ole juuri aiempaa enempää tyhjillään itäisessä ydinkeskustassa. Mielenkiintoista kuitenkin on, että erikoisliikkeiden vähentyessä (-9), ravintoloiden osuus on kasvanut (+7)
  • Jalankulku- ja pyöräilyvirrat ovat kasvaneet entisestään – etenkin Stockmannin alue on vilkasta (ks. kuva). Saattaa olla, että Burger King on arvioinut Hämeenkadun vilkkauden Aamulehden keskimääräistä tekstiviestipalstailijaa paremmin.
Liikennevirtojen kehitys itäisessä ydinkeskustassa. Vaikea olisi saada kaikkia 2000 ihmistä autolla Stockmannin eteen pysäköintiin.
Liikennevirtojen kehitys itäisessä ydinkeskustassa. Vaikea olisi saada kaikkia 2500 ihmistä autolla Stockmannin eteen pysäköintiin.

Yhdessä asiassa olen kääntänyt kelkkaanikin: ajattelin että kokeiluun on turha yhdistää erillisiä pyöräkaistoja, kun ne vievät tilaa muun yritystoiminnalta. En tiedä, johtuuko yritystoiminnan vähyys kaistoista vai ei, mutta kaistat näyttävät toimineen. Jalankulkijoista kun 90 % kulkee nyt jalkakäytävillä ja 77 % pyöräilijöistä pyöräkaistoilla. Hämeenkadun yleissuunnitelma tulee vähentämään vastakkainasettelua entisestään, kun pyöräilijät saavat ihan aidosti oman tilan Hämeenkadulla.