Poikkeuksellisen pitkä lista (2612 sivua) ja tärkeitä asioita. En ole ihan varma, pystytäänkö kaikkia käymään läpi, vai jääkö jotain pöydälle.

Pysäköintipolitiikka

Tuodaan ajankohtaisissa asioissa keskusteluun. Pidempää pohdintaa voi etsiä oheisesta pamfetista, ja itselläni lähinnä mielessä on muutamia asioita:

  • Tuodaan parkkipaikat markkinaehtoisiksi. On ollut aivan eri asia tehdä parkkipaikkoja silloin tiukalla normituksella, kun on luotu vaikkapa autolähiö Tammelaan. Tilahan on ollut käytännössä ilmaista. Toisin  on nykyään, kun täydennetään keskustaa. Ehkäpä on normeja parempia tapoja hinnoitella sitä, kannattaako tila tehdä asunnoiksi vai parkkipaikoiksi.
  • Täydennysrakentamiskohteissa voitaisiin pääsääntöisesti lisäparkkipaikkavelvoitteesta luopua, ja hakea ratkaisua nykyisten paikkojen sekä katupysäköinnin tehokkaammasta käytöstä (=kustannuksia vastaavista hinnoista).

Uusi visio Lielahdesta

Tulee ajankohtaisissa asioissa esittelyyn. En nyt löytänyt julkisista lähteistä esitystä, joten en voi oikein kuvia linkata. Kummallista on, miten tässäkin kaupunkirakentamisen yhteydessä suunnitelmiin yritetään ajaa sisään (taas kerran) eritasoliittymää. Samalla jokaikinen Lielahden tuleva ”saari” tai ”niemi”, näyttää kaipaavan urbaanista umpikorttelista huolimatta pysäköintilaitoksen. Näistä on syytä keskustella.

Tuomiokirkonkadun katusuunnitelmien esittely

Esittelyssä ajankohtaisissa asioissa. Tämähän palautettiin valmisteluun puutteellisten pyöräsuunnitelmien takia. Lautakunnalle  tuodaan nähtäväksi erilaisia vaihtoehtoja ennen varsinaista esitystä. Esittelyn jälkeen tehdään päätelmiä siitä, mikä olisi a) paras, ja b) mahdollista saavuttaa. Alueen pysäköintijärjestelyt ovat hieman sellaiset, että tuki parhaan mahdollisuuden taakse voi olla vaikea saavuttaa.

Haasteena lienee erityisesti huoltoajo eräässä kadulla sijaitsevaan hoitokotiin, joka luo vähintään kiusauksen  pysäköidä mahdolliselle pyörätielle. Saapa nähdä, millaisia vaihtoehtoja lienee, ja keskustan tuolla kohdalla autojen ja pyörien yhteiskäytössä oleva katu olisi ihan kelpo ratkaisu, kunhan nopeudet saadaan pidettyä riittävän alhaisina.

Santalahden kaava

Tulee hyväksyttäväksi. Ehkä suurin valitus matkan varrella on ollut se, että uudet talot peittävät vanhoja näkymiä Pispalan valtatieltä. Näitä on pitkin matkaa madallettu, ja nyt vielä viimeiselläkin kierroksella hieman. Osin tämä on ymmärrettävää Pispalan kulttuurimaiseman kannalta, mutta osin sääli, sillä paikka on erinomainen kestävän kaupunkirakenteen kannalta. Näkymiä on ainakin nyt selvitelty uutterasti, ja huolet on otettu huomioon.

Santalahden näkymät ehdotusvaiheessa (todellisuudessa ylimpiä kerroksia jäämässä vieläkin ilmeisesti hieman pois). Ei pitäisi estää näkymiä.

Parkkipaikkanormitus on toinen hieman hankala asia: tuolla pärjättäisiin väljemmälläkin normilla, kuin 1 autopaikka / 125 m2. Samalla tämä tekisi rakentamisesta halvempaa, joka monessa mielessä kalliilla alueella vaikuttaisi siihen, että kaava lähtisi etenemään vauhdikkaasti. Tällä kuitenkin mennään, suunnitelma on kuitenkin riittävän hyvä ja sijainti kaupungin eheytyksen kannalta erinomainen.

Asemakaava Kyttälässä (Postitalon asuinrakentamislaajennus)

Tulee hyväksyttäväksi. Ei huomautettavaa, ikävää tosin edelleen on se, että Rongankadun kehittämisen tässäkin yhteydessä estää VR:n autojuna-asema. Sitä ei tällä kaavalla tosin oltaisi voitukaan ratkaista.


Pyynikintorin, F.E. Sillanpäänkadun, Pyynikin kirkkopuiston, Koulukadun ja Eteläpuiston pyörätiesuunnitelma

Tämä on taas hivenen hankala asia: tiesuunnitelmat ovat ihan kohtuullisen asialliset, mutta pääreitillä tason pitäisi olla parempi (ja tällöin kadunvarsipysäköinnin pitäisi osaltaan jopa väistyä). Tätä on kuitenkin käsitelty lautakunnassa jo aiemminkin, ilmeisesti hieman monenlaisin evästyksin, joten on vaikea ennakoida mihin suuntaan kelkka huomisessa käsittelyssä kääntyy.