Lautakunta kokousti ja sai ainakin päätöksiä aikaan.

Ajankohtaiset asiat

EHYT-suunnitelma Multisillassa vaikutti sellaiselta kuin ajattelinkin.

 

Pispalan suojelukaavat, hyväksyminen

Jätettiin pöydälle seuraavaan kokoukseen. Ei liene 10 vuoden projektissa niin kriittistä.

 

Tesomajärven kaava, asettaminen nähtäville

Jätettiin nähtäville kuten oli ajateltu. Itse evästin hieman siihen, että josko kaava-alueen pohjoisosaa saisi tehokkaammaksi, mutta tässä on ongelmia sen suhteen, että rakenteellinen pysäköinti ei oikein onnistu. Odotettavissahan on sitten joko parkkinormin lievennys heti kaavavaiheessa, tai sitten poikkeusluvat rakentamistapavaiheessa – hieman kuin Peltolammin kohteessa viime kokouksessa.

 

Haukiluoman kaava, asettaminen nähtäville

Jätettiin nähtäville suunnitelmien mukaisesti.

 

Keskustan strateginen osayleiskaava, hyväksyminen

Hyväksyttiin. Tämähän on todella iso asia. Päätökseen kirjattiin (itsellenikin) olennainen lauselma siitä, että Näsinkallion maanalaiseen (tai maanpäälliseen) eritasoliittymään liittyvät ratkaisut tehdään erikseen. Tätä on tärkeä korostaa eri vaiheissa, sillä hintaansa nähden hyödyt saattavat tuollaisessa 10-15 miljoonan euron projektissa olla aika huonot.

 

Hämeenkadun yleissuunnitelma, hyväksyminen

Hyväksyttiin, tosin äänin 8-2, kun PS ja Kepu esittivät hylkäämistä. Päätökseen lisättiin itselleni kieltämättä hieman tuskainen ponsi, jossa selvitetään erikseen vielä Pellavatehtaankadun ja Koskikadun läpiajon mahdollistamista. Tämä rikkoo aiempi keskustan liikennemalleja (ja ”keskustan kehä”-ajattelua), mutta ilman tuollaista ei suunnitelma olisi kh:ssakaan mennyt läpi.

Tätä perusteltiin keskustan asukkaiden asumismukavuudella. On kyllä kieltämättä eroja prioriteeteissa.

Samalla evästettiin tammikuulle selvitettäväksi näiden muutosten malleja keskustan liikennevirtoihin ja määriin. Yhdistettynä Ratapihankadun suunnitelmiin ollaan keskustassa nyt lisäämässä hieman autoreittejä alkuperäisiin suunnitelmiin nähden. Toimenpiteitä saatetaan siis tarvita muualle – kuten Rautatienkadulle tai Tammelan puistokadulle.

 

Eräiden Tammelan katujen (Ratapihankatu jne.) katusuunnitelmien hyväksyminen

Hyväksyttiin. Keskustelua käytiin siitä, miksi esittelytekstissä kerrotaan että suunnitteluohjetta käytetään keskustassa, jos tässä suunnitelmassa sitä ei käytetä. Hieman nipotusta, toki, mutta en huvikseni ajanut aikoinani päätöstä siitä että suunnitteluohjetta tulisi noudattaa.

Itse kuvat olivat esittelymateriaalissa hieman vanhentuneet – esittelyssä kävi ilmi, että evästykset Peltokadun eräistä pyöräilijöille hankalista mutkista ja käännöksistä (esim. Ainonkadun ja Peltokadun risteys sekä Peltokadun ja Erkkilänkadun risteys) ovat korjaantumassa – näistä kävinkin virkamiehiä tapaamassa. Ei tuo nyt silti pääreitin vaatimuksia monien mielestä täytä (koska ei ole yksisuuntaisia pyöräteitä), mutta parempaan ei nyt mielestäni ollut kohtuullisia edellytyksiä.

Kokonaisuudessaan muuten yli 6 miljoonan euron investointi.

 

Yleensä ja erikseen

Ajan henki tuntuu olevan liikenneasioissa samalla tavalla polarisoitunut kuin muissakin. Vaikka kokouksessa päätetään lähinnä autoilulle suunnatusta yli kuuden miljoonan euron katusuunnitelmasta, on kuultavissa melko useinkin äänenpainoja (ihan julkisessa keskustelussakin) jossa kaikki ajatellaan tehtävän pyöräilijöitä varten. Itsekin mielläni olisin tasapuolisempi ns. ”kaikkia kulkumuotoja” kohtaan, mutta vaikuttaa siltä että yksityisautoilulla on puolustajia ilman minuakin.