Puolueiden vastauksista ratikkaan

Aamulehti uutisoi tänään eri puolueiden vastauksista Tampereen ratikkaan, muiden kysymysten ohella. Puran näitä lyhyesti, koska asia on tärkeä. Itsehän tästä kirjasimme ainoina myös siihen kysymykseen, että mikä vaikuttaa vihreiden neuvotteluhalukkuuteen:

”Kaupunkiraitiotien rakentamisen aloittaminen ja hankkeen eteneminen seuraavalla valtuustokaudella on vihreälle ryhmälle tärkein kysymys.”

Me olemme siis tosissamme, mutta on selvää että yksin vihreät eivät ratikkaa rakenna. Tämän takia onkin hyvä tarkastella myös muiden ryhmien vastauksia. Ennen vaaleja annettujen vaalikonevastausten mukaan valtuustopuolueista myönteisimpiä ratikalle useimmat ehdokkaat ja puolueet, järjestyksessä  vasemmistoliitto, Kokoomus ja SDP.

Vasemmistoliitto mainitsee ratikan tärkeimpänä kohteena, mutta itse kirjaus jää avoimeksi verrattuna etenkin vaaliohjelmaan, jossa rakentamista vaadittiin aloitettavaksi 2014 ja liikennöinnin aloittamista 2017. Toivottavasti neuvotteluissa vaaditaan jotain tiukempaa, kuin mitä kirjaus Aamulehdessä on:

Raitiotie: suunnittelua jatkettava ripeästi

Kokoomuksen vaaliohjelma ei priorisoi investointeja, eikä sitä tehdä Aamulehdessäkään:

Meidän on vastattava kaupungin kasvuun. Keskustan kehittämissuunnitelma on kokonaisuus, joka pitää toteuttaa. Siihen kuuluu Ranta-Tampellan rakentaminen, keskusareena, ratikka, kävelykatujen lisääminen, pyöräilyolosuhteiden parantaminen..

Linjaus on kokonaisuudesssaan sellainen mitä itsekin kannatan, mutta jos hankkeista toteutuu vain osa, jää priorisointi muiden hoidettavaksi. Ikävin tilannehan olisi se, jos yhden hankkeen (=tunneli) kaatuminen aiheuttaisi hanskojen lyömiseen tiskiin muissakin. Se olisi ehkä kaikkein pahin skenaario, ja siksi valtapolitiikasta pitäisi päästä yhteistyöhön yksittäisissä asioissa.

SDP

SDPn linjaus oli aika samanlainen kuin vaaliohjelmassakin. Positiivinen, ja jos valtio pitää rahoituksensa kunnossa, niin kaikkihan on kunnossa:

Katuraitiotien suunnittelua tulee viedä määrätietoisesti eteenpäin. Tavoitteena tulee olla, että ratikan rakentamisesta voidaan tehdä päätös tulevan valtuustokauden aikana. Rahoitusmalli tulee ratkaista oman erillisenä kysymyksenään. 

Tässä kuitenkin iso mutta, sillä ilman rahoitusta ei ole ratikkaa. Valtion rahoitus on luvattu liikennepoliittisessa selonteossa, jolloin mitään estettä ratikan rakentamiskirjaukselle jo pormestariohjelmaan ei pitäisi olla – ehdollinen kanta rahoitukseen ei tee neuvotteluja valtion suuntaan helpommaksi. Epäluulo syvenee jos on seurannut demarien mielenmuutosta Ranta-Tampellan rakentamisessa.

Aika ja neuvottelut näyttävät. Jos olette antaneet äänenne nimenomaan ratikan puolesta, nyt on aika hyvä hetki ottaa yhteyttä omaan valtuutettuun, jotta tahto on neuvotteluissa kirjauksia vahvempi.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Uncategorized.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *