Olen muuten tällä viikolla vähän hämmentynyt pormestari Timo P. Niemisen ratikkalausunnoista. Alkuviikosta luin ECO2-ohjelman lehdestä ratikan etenemisestä:

Ratikka on suunnitteluvaiheessa ja etenee siinä aikataulussa, että vuonna 2013 päästään tekemään päätös … On tärkeää että näin merkittävästä joukkoliikenteen uudesta järjestelystä tehdään ja hyväksytään ensin kokonaissuunnitelma, joka sisältää kolme ajateltua reittiä, sen jälkeen ratikkaa rakennetaan vaiheittain, reitti kerrallaan.

Päätös tulossa 2013! Kokonaissuunnitelmaan hyväksytään kolme reittiä ja aletaan rakentamaan! Asioita tapahtuu!

En tiedä mitä sitten välissä oli tapahtunut, kun taas tänään Aamulehteä varten kommentit olivat muuttuneet:

Pormestari korostaa, että ratikkahanke on kuitenkin hyvin alkuvaiheissaan. Ensimmäisiä päätöksiä päästään tekemään aikaisintaan syksyllä 2013, jos ratikan kokonaissuunnitelma valmistuu ennakoidussa aikataulussa. … Niemisen mukaan ratikkahanke etenee niin, että ensimmäisenä alettaisiin rakentamaan rataosuutta Lentävänniemestä Hervantaan. … Tämän osuuden jälkeen mietitään, voisiko ratikkaa laajentaa muihin naapurikuntiin. ”Kustannusvastuuta pitää löytyä sieltäkin, mihin raiteet Tampereelta jatkuvat”

Allanin löytämä meme on paikallaan:

On tietenkin tärkeää, että pormestari pitää eri sidosryhmistä huolta. Pormestarin, jos kenenkään, ei kuitenkaan kannattaisi antaa itsestään kuvaa, jossa hän on vain toiminnan kohde, eikä juuri se keskeinen hahmo joka vie pormestariohjelmaa ja siihen kirjattuja tavoitteita eteenpäin. Eihän muuten oikein mitään kannata edistääkään.

Ja vielä! Aamulehden lausunnoissa on mukana muuten vielä seuraava helmi:

Uusi (ratikkaa varten perustettava) yhtiö saisi tuloja lähinnä ratikkalipuista. Ratikkareitin varrella olevien kiinteistöjen arvonnousu ei juuri kaupungin tilipussiin kilahda.

Umm, tässä ollaan nyt väärässä kahta kautta: tietenkin kilahtaa jo ihan olemassaolevan rakennuskannan arvonnousun takia, ja vielä erikseen kaupungin tiivistymisen kautta. Kiinteistöveroakin voisi korottaa, kun kaupunkilaiset saavat kuitenkin tiivimmästä rakenteesta parempaa palvelutason hyödykseen. Eri asia tietenkin on, mitä kautta nämä halutaan tiliöidä. Joka tapauksessa ratikkahankkeen yhteyteen nämä kannattaisi niputtaa, kun arvonnousu ja kiinteistöverokertymä on Rantaväylän tunnelinkin rahoituksessa ihan käypä argumentti. Tästä olen kirjoittanut enemmän aiemmin.

Vihreiden kunnallisvaaliohjelman luonnoksessa ratikka on vahvasti mukana. Ohjelma on vielä vahvistumatta, mutta tämä on edelleen Se Yksi Suuri Juttu kaupunkikehityksessä, joka me halutaan hoitaa maaliin. Oikeasti.