Matti Höyssä (kok.) kirjoitti Aamulehdessä siitä, miten ratikkaa tulisi harkita vielä udelleen. Kirjoitimme muutamien vihreiden ehdokkaiden kanssa vastineen, joka toivottavasti ilmestyy lehdessä. Vastineemme sisältö on tiivistetysti: ”katuraitiotien aika on nyt, ja yhdyskuntalautakunnan jäsen varmasti tietää, että päätöstä ei tehdä pikaratikasta vaan kevyemmästä modernista kaupunkiraitiotiestä. Hoidetaan tämä homma nyt kotiin, eikös vain”.

Näiden lisäksi Höyssän eräs kaupunkikehitykseen liittyvä huomio herätti minussa ajatuksia:

Pikaratikan reitti Lentävänniemeen olisi perusteltu Paasikiventien varressa, koska Santalahti ja Lielahti rakennetaan raitiotieliikenteelle sopivaksi. Sen sijaan Hervanta on rakennettu bussiliikenteen periaatteelle.

Jokainen, joka käy päivittäin Hervannassa, näkee että aika on ajanut bussiliikenteestä ohi. Viimeistään uudet tornitalot kasvattavat Hervannan väkimäärän ja väestötiheyden sellaiseksi, että joukkoliikenteen vaatimaa kapasiteettia ei voida busseilla saavuttaa. Olisi myös hyvä, jos Hervannasta saavuttaisi keskustan aiempaa nopeammin, mikä tekisi joukkoliikenteestä houkuttelevampaa.

Hervannan kasvu bussiliikenteen ohi on kaiken lisäksi iloinen asia: 1970-luvulla rakennetusta lähiöstä on kasvanut tytärkaupunki, jossa lähipalvelut on saavutettavissa edelleen kävellen. Jos liikkumista keskustan ja Hervannan välillä voidaan vielä parantaa, on Tampereella mahdollista viettää kaupunkilaista elämäntapaa niin Hervannassa kuin keskustassakin.

Varsinaiset lisähyödyt tulevat muuten Hervannan ja keskustan välille. Hervannan ja keskustan väliin tulevat ratikkapysäkit luovat uutta arvoa tonttimaalle monille sellaisille paikoille, jotka ovat nykyään lähinnä joutomaata. Tonttimaan arvonnousu houkuttaa taas tiivimpää rakentamista ja tiiviimpi rakentaminen uusia palveluita. Nykytilanteenhan keskustan ja Hervannan välillä saa selville vaikka alla olevasta kuvasta (tai kuvan alla olevan linkin takaa aukeavasta kuvasarjasta):

http://imgur.com/JeYmW