Matkoilla

Blogini piristynyt päivitystahti kärsii muuten ihan vain matkailusta – lomailen Euroopassa vielä ensi viikon. Joutilaaseen mieleen eksyy kyllä parikin aihetta ihmeteltäväksi: – Miten eurooppalaiset selviytyvät ilman RAY:n kaltaista monopolia, kun täällä ei ole peliautomaatteja joka kaupan aulassa (vertailtuina maina Tanska, Belgia ja Ranska)?– Mitä tarkoitusta Suomessa palvelevat niin tiukat anniskelualueiden rajat? Mikä on se haitta, […]

Puhuin oluesta

Puhe puoluekokouksessa 20.5.2012. Halusin ottaa vähän vähemmän suuren aiheen Hanna Hakon blogitekstin Relevanttiuden tyrannia innoittamana. Haluan puhua suomalaisen olutkulttuurin puolesta. Viime aikoina on väläytelty III-oluen siirtämistä Alkoihin ja II-oluen tuomista kauppoihin. Pidän ajatusta typeränä Vuosikymmenien keskittymisen jälkeen suunta on vihdoin 2000-luvulla kääntynyt kohti pienpanimoita jotka ovat saaneet tuotteitaan hyllyihin ympäri maata. Saimaan rannalla voi juoda […]

Avoin vihreä talous

Kirjoitimme Heikki Sairansen kanssa kirjan Avoin vihreä talous, jonka julkistustilaisuus on huomenna (klo 10.30 Työväenmuseo Werstaalla). Omasi voit kuitenkin ostaa jo nyt edulliseen 10 euron hintaan! – Sähköinen kirja (.mobi)Edit: epub-muoto tulossa, jotta Android-käyttö onnistuu ilman Kindlen ohjelmaa. Jos käytät Android-lukulaitetta, tulee .mobi tiedosto tallentaa ensin Kindle-ohjelman hakemistoon. – Painettu kirja Vision verkkokirjakaupasta  Kerromme kirjasta […]

Kaksi Hämeenkatua – toinen autoille ja toinen muille

Aamulehti uutisoi keskiviikkona ja torstaina suunnitelmista uudeksi Hämeenkaduksi, jolla henkilöautoliikenne lopetetaan ensin itäpäästä, ja myöhemmin mahdollisesti myös länsipäästä. Vihreät ovat muuten tätä olleet ajamassa ja vauhdittamassa XL-koalitiossa kaikkein eniten, ja kiitos nyt kuuluu monien muiden ohella ainakin Olli-Pojalle. Joukkoliikenne ja jalankulkijat olisivat nykyisen liikennevalotuskailun sijaan pehmeämmin jaetussa tilassa – jolloin lehden mukaan ”jalankulkijat puikkelehtivat kahtakymppiä […]

Tampereen kaupunkipyörät kapitalistien hoitoon

Velib bycicles in Paris near metro Cité Kesä tulee ja Tampereen kaupunkipyörät aloittavat toimintansa taas 8.5. Heikki pauhasi asiasta niin voimallisesti Facebookissa, että sain taas itsekin innoituksen pohtia aihetta. Itse en ole paria juttua niihin liittyen koskaan ymmärtänyt: mikä ihmeen ajatus kaupungilta oli järjestää ne itse, ja miksi koko järjestelmä on toteutettu vielä niin kankeasti? […]

Tampere: Miksi Suur-Tampere?

Kuntauudistuksen piti olla se juttu, jonka tämä hallitus vie läpi. Viime aikoina aikataulusta on alettu lipsua, koska työtaakka ja vastustu on kovaa. En tiedä kauheasti hallituksen sisäistä väännöistä, mutta minusta asiassa pitäisi edetä nopeasti – Tampereen seudulla aivan erityisesti.Miksi? Valtakunnallinen kuntauudistuskeskustelu on käsitellyt erityisesti huoltosuhteen heikkenemistä. Ajatuksena ja ongelmanahan se on helposti käsitettävissä: mummot ja […]

Säästölistat Tampereen avuksi

Jos jokin kuntapolitiikkaa seuratessa tuntuu vaikealta, niin säästäminen. Tämä asettaa paineita paitsi virkamiesjohtajille, joita kutsutaan asiasta puhutteluun, myös erilaisille luottamusasemassa oleville lautakunnille ja johtokunnille. Tampere velkaantuu, ja jotain pitäisi tehdä. Tilaaja-tuottajamallin osapuolina säästöt aiheuttavat kuitenkin usein kinaamista, joka ei nyt ainakaan poliittisen ohjaamisen uskottavuutta edistä. Tuollaista vääntämistä sivusta seuratessa muistelen kaiholla hallitusneuvotteluissa käytössä ollutta valtiovarainministeriön […]

Koijärven pesänjakajat

Tämän blogin siirtäminen Tampere-keskusteluun ja talouskeskusteluun muuten käy kuin itsestään: ideologisemmat pohdinnat ajattelin siirtää osaltani Koijärven pesänjakajat -yhteisöblogiin. Menkää sinne. Minäkin kirjoitan keskiluokasta.

Aamulehti – hölmöilyä perustulosta

Lyhyesti: Aamulehti kirjoittaa tänään pääkirjoituksessaan perustulosta. Itse suhtaudun perustuloon vähän skeptisesti (tutkimusta ei kuitenkaan ihan kauheasti ole), mutta kirjoitus on kuitenkin niin älytön, että joitakin pointteja ajattelin korjata. Nostan esimerkkejä: Logiikka vuotaa siinä, että pääasiassa työttömyyden taustalla on elinkeinorakenteen muutos ja työpaikkojen puute eikä niinkään se, että tuilla eläminen lyö paremmin leiville kuin työssä käynti. […]

Tampere: Miksi pikaraitiotie kannattaa?

Olen päättänyt alkaa kirjoittaa myös paikallisista aiheista vähän vaalejakin ajatellen. Aloitan ratikasta, joka muuttui eilen kertaluokkaa todellisemmaksi.Julkisuuteen tullessa liikennepoliittisessa selonteossa mainitaan kaiken muun ohella: ”Valtio avustaa metron ja kaupunkiraitioteiden rakentamista 30 prosentin osuudella”. Yleinen fiilis on myös aika hyvä: tällä viikolla Tamperelainen uutisoi kaiken muun ohella huoltoasemayrittäjästä, joka odottaa ratikkaa Sammonkadulle bisnestä piristämään. Tätä taustaa […]