Ihmisten rahoja ei kannata aina ottaa vastaan

Olen seurannut budjettiriihen ympärillä käytyä vanhuslakikeskustelua lukien raportteja eri lähteistä. Keskeinen kiistahan lain suhteen oli se, pitäisikö rahojen käyttöä ohjata valtion tasolta korkeahkon miniminormin avulla (=SDP) vai antamalla väljemmät ohjeet ja panostamalla vain “laadullisesti hyvään hoitoon” (=Kokoomus). Osin tietenkin hyvän kotihoidon ja laitoshoidon normien sekoittaminen keskenään on vähän eri asioista puhumista, mutta asia itsessään on […]

Read more
Mitä ne ulkomailla meistä ajattelee?

Economistissa oli pääkirjoitus, jossa Suomi oli tällä kertaa pääosassa. Perusanalyysi oli taloudellisesta tilanteesta suhteessa Eurooppaan oli aika hyvä, ja vieläpä kotimaiseen keskusteluun verrattuna aika tuore: Suomessa on keskimääräistä euromaata selvästi alempi velkataso ja vienti ei suuntaudu euroalueelle niin paljoa kuin muualla. Meille siis yhteisveloissa on muita enemmän menetettävää ja sisämarkkinoissa (ainakin toistaiseksi) muita vähemmän saavutettaavaa. […]

Read more
Keskustan lapset ja pihat

Olin käymässä vihreillä kesäpäivillä, josta tarttui mukaan aika monta ajatusta. Lasten asumisesta kaupungissa oli kuitenkin kirjoittanut Mikko Särelä jo hieman aiemmin. Perusajatuksena blogissa on se, että toisin kuin usein ajatellaan, lapset eivät asu yksinomaan perheasumiseen kaavoitetuille väljemmillä alueilla. Päin vastoin, kaikkein tiiviimmin lapsia näyttää asuvan Helsingin keskustassa ja sen liepeillä. Otin asiakseni katsoa asiaa Tampereella […]

Read more
Avointa IT:tä kannattaa ajaa

Kaupunginvaltuusto käsitteli eilen kahta suunnilleen samansisältöistä aloitetta kaupungin tietotekniikkaan liittyen: vihreät ja vasemmistoliitto halusivat kummatkin siirtyä kohti vapaiden ohjelmistojen käyttöä, ja esimerkiksi OpenOfficen (nyk. LibreOfficen) hyödyntämistä kaupungin laitteissa. Aloitteet eivät antaneet aihetta toimenpiteisiin. Aloite vaikuttaakin poikkeuksellisen heikolta välineeltä IT-asioiden edistämiseen: vasemmiston aloite oli jätetty loppuvuodesta 2010 ja vihreiden aloite puolestaan keväällä 2011. Painopiste avoimuudessa it-alalla […]

Read more
Kohti tiiviimpää Tamperetta

 Mainiossa Ihmisten kaupunki -blogissa avataan jatkuvasti Helsingin kaupunkirakenteen kehittämistä (ks. esimerkiksi tätäkin tekstiä innoittanut Teemu Pyyluoman blogaus). Vision taustalla vaikuttavat olevan paremmat palvelut, tehokkaampi liikennejärjestelmä ja onnellisemmat ihmiset. Kaupunkikehitykseltä tämä puolestaan edellyttää tiivimpää rakennetta. Helsinki on kaupunkirakenteeseen liittyvässä keskustelussa Tamperetta aika paljon edellä. Todelliseen kaupunkiympäristöön keskittyvää elämäntapaa voi viettää monella tapaa, niin boheemissa Kalliossa kuin […]

Read more
Katumainontaa Sao Paulon tapaan

Facebookissa liikkui havainnollinen video Sao Paulon kaupunkikuvan siistimisestä mainoksista. Jotain tuollaista kaipaisi Tampereellekin, etenkin kun Siisti Tampere -kampanja on keskittynyt lähinnä roskien ja osa valtuutetuista ihmisroskien siistimiseen. Ihan tuolle Sao Paulon linjalle en lähtisi – ainakin videon perusteella näyttää siltä, että kaupungissa vähän vieraampi ei välttämättä edes kaikkia liikkeitä kunnolla löytäisi. Vaikea sanoa, sillä mainonnalla […]

Read more
Tonttiarvonnasta lyhyesti

Kokoomuksen kunnallisvaaliehdokas, ekonomi Jarno Lahtinen käsittelee tämän päivän Aamulehdessä Tampereen tonttiarvontaa, joka ei toimi. Lahtinen keskittyy (aivan asiallisesti muuten) arvonnan tekniseen puoleen, josta itse en juuri tiedä. Outoa oikesataan on se, kuinka Lahtinen jättää käsittelemättä tonttiarvontaan liittyvät tappiot  laajemmin: Kaikki tontit arvottaisiin samassa korissa ja varasijoja jaettaisiin niin monta kuin on kyseisten tonttien hakijoitakin. Nykyinen […]

Read more
Pormestari, ratikka ja ratikan rahoitus

Olen muuten tällä viikolla vähän hämmentynyt pormestari Timo P. Niemisen ratikkalausunnoista. Alkuviikosta luin ECO2-ohjelman lehdestä ratikan etenemisestä: Ratikka on suunnitteluvaiheessa ja etenee siinä aikataulussa, että vuonna 2013 päästään tekemään päätös … On tärkeää että näin merkittävästä joukkoliikenteen uudesta järjestelystä tehdään ja hyväksytään ensin kokonaissuunnitelma, joka sisältää kolme ajateltua reittiä, sen jälkeen ratikkaa rakennetaan vaiheittain, reitti […]

Read more
Kilometrikorvausten leikkaaminen…

… on kyllä ihan oikein. Ja sanon tämän kyllä tietäen, että se on kannustin työntekoon siinä missä muutkin työnteon kustannuksia pienentävät asiat. Kannustimena se on vaan minusta vähän huono: nykytasollaan korvaus on suurempi kuin auton käyttö, jolloin korvausten piirissä oleville kansalaisille kaikki muut kansalaiset maksavat osan autosta. Työvoiman liikkuvuus on tietenkin ihan kiva juttu, mutta […]

Read more