Banaanivaltioksi ilman banaaneja

Eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma ehdottaa tämänpäiväisessä HS:ssä Arktiselle alueelle omaa ministeriä. Poliittisessa retoriikassa ns. ministerivaatimuksessa on tietynlainen aste-ero työryhmävaatimukseen: nyt tehdään jotain pysyvää. Tältä pohjalta onkin hyvä tarkastella, miten Heinäluoma asiansa perustelee. Erityisesti häntä kiinnostavat Pohjois-Norjan energiahankkeet, joissa olisi mahdollisuuksia niin työntekijöille kuin yrityksillekin: Hänestä kannattaisi muistaa, että Norjassa palkkataso on kova, ”monin paikoin 50 […]

Read more
Kuva tiistaille: onko kehyskuntien kerma hapantunut?

Luin hiljattain Soininvaaran blogauksen asuntorakentamisen haasteista, ja siitä, miten Helsingin seudulla väki ei enää yhtäkkiä karkaakaan kehyskuntiin, vaan muuttaa ja/tai jää Helsinkiin. Kehitys on ollut nopeaa: Kuva: Soininvaaran blogi Tamperelaisesta näkökulmasta kiinnostaa tietenkin muuan asia: onko meillä tapahtunut samoin? Hain Tilastokeskukselta vastaavat tiedot Tampereen seutukunnan kasvusta, ja ainakin vaikutamme seuraavan Helsinkiä: Tämän suhteenhan kannattaa tehdä […]

Read more
Mikä Aamulehdessä ärsyttää?

Journalismin kriisin yhteydessä puhutaan useimmiten siitä, miten levikit laskevat ja työn laatu laskee.. Tämä on yksi osa ilmiötä, mutta ei koko totuus. Eräs esimerkki toisenlaisesta ilmilöstä on kotoinen maakuntalehteni Aamulehti. Lehden levikki on laskenut 2000-luvun alun huippuvuosista vain 10 000 tilauksella eli suhteellisesti selvästi vähemmän kuin yli sata tuhatta tilausta menettäneellä Helsingin Sanomilla. Yt-neuvotteluitahan on […]

Read more
3 syytä sille, miksi Kunkun parkki tulee jättää kaivamatta

Tampereella edistetään verrattain kovaa vauhtia uutta parkistoa, eli keskustan länsipuolelle kaivettavaa Kunkun parkkia. Itse törmäsin asiaan viimeksi kun ympäristö- ja rakennusjaostossa lausuimme ympäristövaikutusten arvioinnin suunitelmasta. Viime vuonna valmistuneen Hämpin parkin pohjilta tulee toki miettityä, että mitä Kunkun parkilla tavoitellaan? Lyhyeksi vastaukseksi riittäisi tietenkin ”lisää parkkipaikkoja”, mutta asemakaavan taustamateriaaleissa tavoitteet kuvataan laajemmin: Kunkun parkki –hankkeen tavoitteena […]

Read more
Yhdyskuntalautakunta 8.10.

Menen tuuraamaan apulaispormestari Pekka Salmea yhdyskuntalautakuntaan tänään, ja sen kunniaksi muutama huomio esityslistasta (ajankohtaiset esittelyasiat eivät olleet tätä kirjoitettaessa vielä tiedossa). Lautakunnan välitilinpäätös Vaikka toteuma näyttääkin arvioitua heikommalta, on tilinpäätösennuste optimistinen. Maanmyynnin tuotot painottuvat loppuvuoteen. Ilahduttavasti joukkoliikenteenkin myyntitulot näyttävät 200 000 euroa suuremmilta, kuin mitä on ennakoitu.  Toiminnallisissa tavoitteissa ilahduttaa erityisesti se, että puolet kaikesta […]

Read more
Tampereen uusi pysäköintipolitiikka. First we take Tammela.

”People walking the streets are the lifeblood of the city” – prof. Herman Knoflacher Olin eilen viettämässä vapaapäivää ”Pysäköinti yhdyskuntasuunnittelussa”-seminaarissa, jossa pääpuhujana oli pysäköintialan grand old man Herman Knoflacher. Hyvässä seminaarissa tuli ajatuksiakin mieleen, kuten erityisesti se, miten tärkeää uuden pysäköintipolitiikan onnistuminen on.Otetaan esimerkiksi Tammela, ja aina ajankohtainen kaupunginosan täydenynsrakentaminen. Nykyisellään Tammelan talouksista 60 prosenttia […]

Read more
Työnteon kannattavuus on työkuria tärkeämpää

Tuomas Saloniemi kirjoitti vähän aikaa sitten erinomaisesti työstä. Kannattaa lukea. Aloin itse samalla miettiä, että miksi työstä keskusteleminen on niin vaikeaa. Itseäni häiritsee ehkä eniten se, että työnteon kannattavuus ja moraalinen velvoite tehdä töitä laitetaan rinnakkain. Tämä johtaakin helposti siihen, että paheksutaan työttömiä laskelmoinnista sen suhteen, onko työnteko heille kannattavaa. Ensin on tämä tempputyöttömyys Keskustelun […]

Read more
Lapiot maahan – mitä tunneli kertoo Tampereesta, demareista ja politiikasta

Politiikkaan osallistuminen tahraa ihmistä aina hieman. On lähes mahdotonta ajatella, että poliitikko olisi vilpitön: ääneen lausutut ajatukset kun peittävän parhaimmillaankin aina jonkun osan totuudesta. Toisinaan kuitenkin asioista tulee omaa luonnollista kokoaan suurempia, ja perusteltuja totuuksia on liikkeellä useampi. 1990-luvun alusta lähtien suunniteltu Rantaväylän tunneli ja Ranta-Tampellan rakentaminen on tästä hyvä esimerkki. Itse olen ollut asiaan […]

Read more
4 syytä, miksi Tampereen seudulle tarvitaan oma metropoli

Nyt kun Tampereen tunnelin kohtalo on siirtynyt demariryhmän keskinäiseksi väännöksi, voi asialistalle ehkä kohta mahtua muutakin. Hyvä niin. Itseäni kiinnostaa etenkin kuntauudistus, joka on saamassa uutta vauhtia hallituksen rakenneuudistuspäätöksistä (pdf). Jos kuntaliitoksia ei synny kaupunkiseudun alueilla hyvällä, voidaan käyttää vaikka pakkoa. Ainakin siis silloin, jos tämä pakko on kaupunkiseudun asukkaiden enemmistön tahto: toisin sanoen tamperelaiset […]

Read more
Pari syytä, miksi valtion ei nykyisin kannata keittää viinaa

Suomalaisen talouspolitiikan mielenmaisemaan kuuluu haikailu Kekkosen 1950-luvun pamfletin ”Onko maallamme malttia vaurastua” perään. Aikoinaan pamfletin peräänkuuluttama valtionyhtiöiden perustaminen olikin viisasta. Suomi oli köyhä paitsi absoluuttisesti myös suhteellisesti, ja vielä 1950-luvulla esimerkiksi maataloudessa työskenteli 40 prosenttia koko väestöstä*, selvästi muuta maailmaa enemmän. Tehtaiden perustaminen ihan valtionkin toimin oli paikallaan: työvoiman tuottavuus parani joka tapauksessa peltotöihin verrattuna, […]

Read more